söndag 22 maj 2011

Vårfest på förskolan

I torsdags var det vårfest på killarnas förskola. Regnet hängde i luften strax innan, men när det väl var dags sken solen och vi fick ett par härliga timmar i gräset på lekplatsen. Det allra första som hände var att alla avdelningarna samlades på "kullen" och sjöng och hade gympauppvisning.Någonstans i hela högen med barn finns mina två. Jag fattar inte hur de lyckades få alla barn att sitta still så länge. Eller jo, förresten, Victor han var mer intresserad av smörgåsrånen som en av fröknarna hade i en korg, än av att sjunga. Schysst muta. Hahaha! :)Efter sången var det picknickdags. Med stora gröna gräsmattor och vackra kastanjeträd och äppleträd på lekplatsen är det en idealisk plats för en gigantisk familjepicknick. Hela gräsmattan var full. Folk hade med sig strandstolar och filtar och förskolans egna grillar (i ett par stora cementrör) var igång. Jag fick killarna att sjunga lite i väntan på korven. Och när vi hade picknickat färdigt drog de iväg och lekte. Hugo var på flaket till lastbilen och Victor hittade vattenbordet. Han dras son en magnet till allt blött.
I matsalen hade personalen fixat en utställning med en del av alla fina saker barnen har skapat under året. De har haft vatten som tema och gjort experiment med snö, is och vanligt vatten, byggt båtar och undervattenstittskåp och så målat och ritat en hel massa förstås. Jag blir så imponerad av allt skapande! En del av målningarna som visades skulle säkert kunna säljas i tjusiga inredningsbutiker. De är duktiga på att få barnen att göra vackra saker. Sockermålningar, försök att efterlikna foton på olika fiskar, härma en målning av Kandinsky... Egentligen larvigt enkelt, men någon måste ju komma på idén först. Och det är väl egentligen det jag är imponerad av. Jag upplevde inte precis att den kreativiteten fanns på Hugos förra dagis, och det är det enda jag har att jämföra med.
En härlig vårfest blev det och om några veckor är det sommarlov. Tjoho!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar