onsdag 27 april 2011

Månadens sötsak: chokladhallonsylt till brunchen



April månads tema hos Söta saker är "brunch". Mitt bidrag blir en marmelad/sylt, som jag gärna har på både amerikanska pannkakor och rostat bröd. Blir det någon över kan man med fördel fylla en rulltårta med den också.

Till en omgång använder jag:
5 dl hallon
3 dl mörkt muscovadosocker
2 dl ljust muscovadosocker
50-100 gram mörk choklad (beroende på hur chokladig jag känner mig).



Koka upp hallon och socker. Vrid genast ner temperaturen och låt det sjuda i 10-15 minuter. Skumma. Släng i chokladen (bruten i bitar) och rör tills den har smält. Javisst ja, glöm inte ta kastrullen av spisen först, annars kan chokladen bränna fast. Låt det hela svalna lite innan du häller upp på burk eller i en fin skål. Den behöver inte kallna helt innan du ska äta den... :)

Fler söta saker till brunchen hittar du här!

1 kommentar:

  1. Men mums! Detta måste jag visa min käramor, hon kommer nog bli kär, tror du det funkar med jordgubbar?

    Kram

    SvaraRadera