tisdag 12 april 2011

"Ask, and it will be given to you"

För ett tag sedan skrev jag en extravagant önskelista och en mer normal en. Aldrig i min vildaste fantasi hade jag trott att jag denna födelsedag skulle få något från min extravaganta lista, eftersom jag faktiskt skrev den mest på skoj, men "lo and behold"! Jag fick en Kitchen Aid av mor och far och en sprojtans ny tvättmaskin av svärföräldrarna.
Fatta, vad snäll jag är! Eller är jag kanske begåvad med två snälla föräldrapar?! Hmm...klurigt klurigt...
Jag fick även saker från min mer verklighetsnära önskelista: en prenumeration på "Drömhem&Trädgård" och en skitsnygg svart handväska (som uppfyller alla krav jag specificerade i listan). Väskan hade dessutom ett innehåll: en tidning, en chokladkaka, chokladpasta (som väntar på rätt tillfälle att tillagas), ögonpennor, lite hemmaspa-behandlingar. Lovely, lovely!
Detta bevisar något som jag alltid har vetat: Säg vad du vill, så kanske det händer. Säger man inget, händer inget. Om ingen vet vad du vill ha, kan du ju inte klaga över att du aldrig får det.
Samma sak gäller på alla plan i livet. För att gå framåt måste du låta omgivningen veta i vilken riktning du vill gå, så att de kan stötta dig på vägen. Jag använder också detta tänk med mina elever. Bland det första jag säger till nya elever är att de är de enda som kan hjälpa mig att bli en bättre lärare. Det tjänar ingenting till att gå och sura över en undervisningsmetod eller något sådant om de inte låter läraren veta att de skulle vilja ha det på något annat sätt. Låt mig veta om jag inte förklarar tillräckligt tydligt eller går för fort fram. Annars fortsätter jag kanske att göra på samma sätt i tron om att det fungerar. Återigen, säger man inget, händer inget.
Inte trodde jag att jag skulle använda ett bibelcitat som rubrik på ett inlägg på min blogg, men det är precis vad jag har gjort. I Matteus-evangeliet (7:7) står:
"Ask, and it will be given to you; seek, and you will find; knock, and it will be opened to you."
Och precis så är det. Våga säga högt vad du vill, vad du drömmer om, vad du önskar.
Jag vill ha hundrafemtiotre miljoner kronor. Och fred på jorden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar