måndag 28 juli 2014

Minitårta: Kladdkaka med fudgeglasyr

På bloggen Bakverk och Fikastunder finns många härliga recept på kladdkakor (och en massa annat gott förstås), och sist jag bjöd på kladdkaka hämtade jag receptet därifrån.


Jag kombinerade två recept och fick till en riktigt smarrig kladdkaka med fudgeglasyr. Jag halverade båda recepten och det räckte till en minitårta (12 cm i diameter) och två minipajer i samma format.


Här har jag garnerat med kokosflagor.


 Tårtan hade vi alldeles för bråttom att äta, så smeten hann inte sätta sig, utan den var väldigt kladdig (men väldigt god!!). Den måste verkligen få vila i kylskåp, precis som Ulrika själv påpekar i receptet.


Resten av kaksmeten gräddade jag i två minipajformer från Gerbera. De fick stå i kylskåp över natten och dagen efter var de perfekt "krämiga" inuti och smakade riktigt mycket choklad, precis som jag tycker att en kladdkaka ska smaka. :) I kombination med fudgeglasyren blev detta en alldeles livsfarligt god kaka. :) 


Den lilla pajen (ännu mindre än formen denna bit står i) dekorerades med flingsalt - även det en god smakbrytning till den ganska kraftiga chokladsmaken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar