onsdag 13 juli 2011

På rosa moln

Min värld har varit väldigt rosa på sistone. I alla fall den lilla lilla världen. Den i mitt kök. Ljust rosa brysselkex och bullar med ljust rosa jordgubbsglasyr, mörkt ceriserosa körsbärs- och blåbärsmarmelad och paj med mörkt rödrosa körsbär. Och det är väl då en lycklig slump att månadens sötsak hos Söta saker ska vara just rosa! Mitt bidrag denna månad blir en skär kvartett, men framför allt den ljuvliga marmeladen.
Brysselkexen
är ett klassiskt recept från Sju sorters kakor. Jag la till lite vaniljsocker och säkerligen en halv flaska röd karamellfärg uppblandad i ett par deciliter strösocker. Nästa gång får det bli hela flaskan, för jag vill att det rosa ska synas rejält. Men smaken var det inget fel på. Hugos kalasbesökare verkade i alla fall tycka om dem. :)
Bullarna
som fick rosa glasyr råkade bli utan pärlsocker när de bakades av och såg så ledsna ut. Jordgubbssaft och florsocker gjorde dem glada igen.
Körsbärsmarmeladen
, som kanske inte riktigt är rosa förrän man brer ut den ovanpå till exempel philadelphiaost, är en lycklig slump. Vårt dignande körsbärsträd (eller egentligen är det väl ett bigarråträd) kräver uppfinningsrikedom. Jag hittade ett recept på körsbärsmarmelad med svarta vinbär, men sådana äger inte jag. Däremot fanns det en kvarglömd påse med fjolårets blåbär... Min digitala termometer visade sig också vara helt paj, så jag kokade marmeladen alldeles för länge, men den blev så himlans god! Perfekt på rostemackan, men säkert lika smarrig till en bit mögelost.

Körsbär- och blåbärsmarmelad (3-4 ganska små burkar)

saft och rasp från en citron

800 gram socker

1 dl vatten

800 gram urkärnade körsbär

400 gram blåbär (frysta går bra)

____________

Koka upp citron, socker och vatten, tills sockret är helt smält och alltihop puttrar rejält. Häll i bären och koka tämligen kraftigt i cirka 15-20 minuter. Välj en stoor gryta, eftersom marmeladen gärna vill bubbla över. Ös upp lite på ett fat och dra en sked rakt igenom. Om det bildas ett tydligt spår, som inte genast flyter ihop är det hela klart. Jag tycker om en ganska tjock och seg marmelad, så att den inte rinner av mackan...

Körsbärssmulpajen är från Leila Lindholms A piece of cake - "äppeltantens körsbärspaj", med apelsinrasp, maizena och mörkt muscovadosocker blandat med bären och ovanpå det en gudomlig smuldeg med smör, råsocker, mjöl, kokos och havregryn. Och nåt vaniljigt till, förstås! Glass eller sås, hemmagjort eller köpt - välj själv. Ytterligare ett gott sätt att ta hand om körsbären på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar