tisdag 22 mars 2011

Chokladdekorationer

Idag har jag kikat igenom en massa gamla foton och hittade då en chokladmoussetårta som jag bjöd på på min födelsedag för flera år sedan.

Jag har förmånen att känna en bagerilärare på ett hantverksgymnasium inte långt härifrån och han har ofta kommit med idéer och inspiration till mina bakverk. Vid tiden för denna tårtas tillkomst var jag insnöad på pralintillverkning och testade en hel del annat roligt med choklad.

Då fick jag tipset att göra dekorativa "chokladflarn" med hjälp av bubbelplast. Så jag gjorde ett första försök och resultatet därav hamnade på min födelsedagstårta. De blev ganska tjocka och fullständigt obrytbara, men rätt snygga ändå.

 
Bubbliga chokladflarn
Temperera valfri choklad, stryk ut den tunt på den sidan av bubbelplasten där själva bubblorna är, lägg plasten plant eller forma den som du vill, kyl en kort stund och bryt loss chokladen från plasten.

Ganska enkelt och väldigt effektfullt, kan man tycka, men det är en konst att få flarnen riktigt riktigt tunna utan att gå sönder. Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Ja ostfåglar är ett bra ord och gott också=) Vilken fin tårta! KUl med eget skapande av dekorationer. Ha en trevlig kväll.

    SvaraRadera
  2. oh my god!!!

    så smaskigt det ser ut.Du är la för duktier ändå...det där cafet !?!?!?...öppna det är du snäll ;)

    Kramizzz Nilla

    SvaraRadera