onsdag 14 mars 2012

Enkel efterrätt med choklad


 Jag vet inte hur många gånger jag har gjort dessa chokladformar, men det är säkert 15 år sedan jag gjorde dem första gången, efter att ha hittat receptet i en av Arlas receptfoldrar som brukar finnas i mataffärn.

Det är en larvigt enkel efterrätt, med ingredienser man alltid kan ha hemma. Kan inte bli bättre!

Chokladformar
75 gram smör
100 gram mörk choklad
2 ägg
1 dl socker
ev. 1 msk likör/konjak av något slag
frukt/bär och vispgrädde är gott som tillbehör
__________

Smält smöret. Ta kastrullen av värmen och bryt ner chokladen i smöret. Rör tills chokladen har smält.

Vispa ägg och socker pösigt. Vispa i chokladsmöret och tillsätt ev. smaksättning.

Fördela smeten i 4 ugnssäkra portionsformar och grädda mitt i ugnen, i 225 grader, i 8-10 minuter. Smeten ska fortfarande vara lite lös i mitten. Låt dem svalna lite eller kallna helt innan servering.

Dekorera med florsocker, bär/frukt, riven choklad, grädde, citronmeliss/mynta... Denna gång använde jag florsocker, passionsfrukt och färsk mynta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar