lördag 31 mars 2012

Chokladsnittar

På i stort sett alla kalas, både hemma och i släkten, brukade det, när jag var liten, bjudas på chokladsnittar. Mormors version tyckte jag nog allra bäst om, och jag brukade smita ut i köket och ta ett par extra när alla vuxna satt i finrummet och drack kaffe och pratade en massa nonsens. När jag själv kom igång med bakandet på riktigt var Rosendahls trädgårdscafés chokladsnittar (utan pärlsocker på) poppis under en lång period. De brukade alltid bli extra knapriga. Nu för tiden är favoritreceptet om inte exakt, så väldigt snarlikt det klassiska Sju sorters kakor-receptet.


Idag fyller jag år och på denna årets mest personliga dag har jag självfallet bjudit mina kalasgäster på chokladsnittar. Dessa får också bli mitt bidrag till Månadens sötsak på temat Personligt.


Chokladsnittar
200 gram rumsvarmt smör
2,5 dl socker
5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 ägg
+ uppvispat ägg och något fint dekorativt att ha ovanpå
__________________

Blanda alla ingredienser till en jämn deg. Dela den i fyra-sex delar och forma till rullar. Lägg rullarna på plåtar och platta till dem. Pensla med ägg och garnera med pärlsocker eller något fint strössel.


Grädda mitt i ugnen, i 175 grader, i drygt 10 minuter. Skär längderna i bitar på snedden innan de har hunnit att svalna/stelna. Klart!

Härliga böcker, vackra formar och schysst musik fanns bland mina presenter.
Som tack bjöd jag bland annat på smarriga chokladsnittar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar