lördag 1 oktober 2011

Klassiska citronstänger 2i1

De sista veckornas vackra väder kombinerat med diverse krämpor hos mig och barnen har gjort att jag inte riktigt har hunnit fatta att det är höst. Och att september tagit slut. Jag som skulle göra citronstänger som Månadens syrliga sötsak hos Tea!

Men, vet ni, jag gör det i alla fall. Citronstänger alltså. (Och länkar till Tea!)

Receptet är ett sånt där klassiskt, som finns lite varstans. Jag har hittat samma recept i åtminstone två av mina bakböcker.


Klassiska citronstänger / biscotti
150 gram mjukt smör
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 dl strösocker
2 ägg
rivet skal av 1-2 citroner
+ ägg till pensling
______________

Blanda samman alla ingredienser till en ganska kladdig deg. Forma degen till två eller tre rullar, beroende på hur långa du vill att stängerna ska bli. Lägg rullarna på plåt och platta till dem med handen. Pensla med ägg och riv eventuellt över lite citronskal som dekoration. Mitt in i ugnen i 175 grader i ungefär 12 minuter. Om man gör bara två rullar ska de ha fått lite färg på ovansidan, men gärna vara lite kletiga i mitten. Minska tiden om du delar degen i tre rullar, så att stängerna inte blir för torra.

Ta ut dem och skär dem i sneda stänger innan de svalnat helt. Kakorna blir ganska mjuka och går lätt av om man har gjort bara två rullar, men de är himla goda.

Vill man går det förstås utmärkt att ställa in plåten med skurna kakor i ugnen igen och få biscotti. Vänd då ena snittytan upp, rosta dem i 200 graders värme ungefär 4 minuter. Ta ut plåten, vänd den andra snittytan upp och så in i ugnen ungefär 4 minuter till. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar