fredag 26 augusti 2011

Kakjuntan: syltrutor


Kakjuntans augustitema är bär. Jag hittade typ syltkakor, tårtor med sylt i och bär på, napoleonbakelser med lite vinbärssylt och så en långpannegrej - syltrutor. Den fastnade jag för, fastän jag var lite tveksam till lingonsylten i kakan. (Jag ska dock se till att fixa nappebakelser nån gång, bara för att.)


Tidigare bakmånader har både jag och andra i juntan kommenterat på mängden fyllning i recepten - att det har varit för lite. Jag gjorde därför dubbel sats av havregrynsgnurvlet ovanpå. Det smakade havregrynsgröt. Jag tycker förvisso om havregrynsgröt, men det är inte den smaken jag vill känna när jag äter kaka.

Ska jag nånsin bli helt nöjd med ett kakjuntebak? Jag tror helt enkelt att jag måste våga sväva ut lite mer och testa det extravaganta nästa gång. Så får det bli.


Vill bara tillägga att syltrutorna faktiskt var riktigt goda. Helt klart. Bara man kom förbi första tuggan... ;) Och inte sjutton tänkte man på att det var lingonsylt till gröten i kakan. Jag kommer att baka syltrutorna igen, men faktiskt prova att hålla mig till receptet helt och hållet och ha lagom mycket gnurvel på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar