torsdag 24 februari 2011

Linne och shorts imorgon, kanske?

Idag gick Hugo hem från förskolan iklädd mysbyxor, fleecetröja, vantar, mössa och vinterskor. -12 grader var det och lite blåsigt och lite snöfall...

Efter att ha morgonbråkat om ytterkläder hela veckan och haft påklädningsprocesser som varat i 25 minuter så gav jag upp. Jag undvek helt enkelt bråk genom att lägga overallen under Victors vagn. Hugo småsprang (alldeles frivilligt och på eget bevåg) hela vägen hem "för att inte bli förkyld". Och jag tror aldrig vi har mött så många bilar eller fotgängare på vägen hem förut. Och som de glodde! En fullt påpälsad mor, med fullt påpälsat litet barn i fodrad åkpåse i vagn och så en småspringande oklädd pojke bredvid... Inte konstigt att de såg konfunderade ut.

Jag blir tokig! Hugo är periodare - i olika perioder fokuserar han på olika saker att vilja bestämma över. Det var länge sedan vi bråkade så över ytterkläder som vi gör just nu och jag vill ju inte att han ska frysa eller bli sjuk i onödan. Men imorse bestämde jag mig för att prova en annan approach. Jag såg till att tjocktröja och halsduk fanns i ryggsäcken istället för att kräva att han satte på sig det. Så var vi färdigklädda på 10 minuter alla tre. Samma strategi gällde när jag hämtade idag. Därför hamnade overallen under vagnen.

Väl hemma förklarade jag för honom att man inte kan gå ut utan overallen på morgonen. "Nä, bara på natten!" svarade han. Och det är ju bra att vi åtminstone är överens om overall på morgonen, eftersom vi de senaste dagarna har haft neråt -20 när vi gett oss iväg hemifrån.

Det ska bli intressant att se hur det går imorgon...

 Jo, just det, jag kanske ska tillägga att vi bor väldigt nära förskolan. I Hugos takt tar det normalt fem minuter att gå dit. Så han var inte ute oklädd så vidare värst länge...men ändå...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar