torsdag 11 december 2014

Lussebullar

Förra året hittade jag ett nytt recept på lussebullar och blev överförtjust med en gång. Nu har jag ett gäng nybakade skönheter gjorda med samma recept och ja, de blev lika goda den här gången. Att sätta igång med ett sådant bak efter jobbet en torsdagskväll är kanske inte optimalt. 3 timmars jäsning innan utbak och sedan 30 min jäsning till innan ugnen - det tar sin lilla tid. Men vill man ha nybakta lussekatter till luciafirandet på skolan imorgon så... 

Nu har jag provsmakat och de flesta är redan förpackade. Sista plåten ligger och svalnar, men snart får jag gå och lägga mig. :)

Lussebullar (60 st)

Ta fram alla ingredienser i tid, så att de är rumstempererade - gäller även mjölken.

Deg 1

5 dl mjölk
75 g jäst
1 dl socker
12 dl vetemjöl
2 pkt saffran (1 g)

Rör ut jästen i mjölken och blanda ner övriga ingredienser. Arbeta degen i maskin på ganska långsam hastighet i minst 5 minuter (eller minst 15 min för hand). Låt jäsa under bakduk i nästan 1,5 timme.

Deg 2

4 dl mjölk
2 dl socker
300 g rumsvarmt smör i bitar
6 äggulor
en nypa salt
ca 2 l vetemjöl
russin och ägg till pensling

Häll mjölk, socker, smör, äggulor, salt och 1,5 l av mjölet i bunken med den första degen. Arbeta samman till en deg i minst 10 minuter på låg medelhastighet. Tillsätt mer av mjölet under tiden, men spar ett par dl till utbaket. Låt degen jäsa ytterligare drygt 1,5 timme.


Häll ut degen på lätt mjölat bakbord och forma lussebullar. (Arbeta inte in för mycket mjöl i bullarna, det gör inget om det blir lite kletigt medan du bakar ut dem.) Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper och låt dem jäsa under bakduk ca 30 minuter. Sätt ugnen på 175 grader och lägg russinen i lite blöt, så bränns de inte i i ugnen sedan. 


Dekorera med russin, pensla med uppvispat ägg och grädda i undre halvan av ugnen 8-12 minuter, tills de har fått fin färg. Den här gången valde jag att pensla bullarna efter jag tagit ut dem ur ugnen, då blir de fina och glansiga. 

Låt svalna på galler under bakduk. Om du inte tänkt äta alla på stört bör du frysa dem så fort de svalnat. 


De skymtande pepparkakorna är bakade enligt samma gamla recept som vanligt. :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar