söndag 21 december 2014

Julbröd - rågsiktskakor

Till julskinkemackan vill jag helst av allt ha mjukt "kakebröd" och jag brukar alltid baka rågsiktskakor. De blir tillräckligt tjocka för att dela på hälften och är riktigt smarriga med senap och nygriljerad skinka. :)



Rågsiktskaka (4 st)

1 paket jäst (50 gram)
50 gram smör
5 dl standardmjölk
0,5 dl sirap
1,5 msk stött anis och fänkål
ca 14 dl rågsikt
_____________

Smula sönder jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull, ta av från värmen och häll i mjölken. Häll smörmjölken över jästen och rör tills jästen har löst sig. Degvätskan ska inte vara fingervarm, utan får gärna vara ganska sval. (Jästiden blir längre med kall degvätska, men brödet blir SÅ mycket bättre, tycker jag.) Blanda ner först sirap och kryddor och sedan knappt 14 dl mjöl.

Arbeta degen kraftigt i maskin eller för hand. I maskin brukar jag köra på medelfart i nästan 10 minuter. Låt sedan degen jäsa under bakduk på dragfri plats i knappt 1 timma.

Stjälp upp degen på lätt mjölat bakbord och knåda den smidig. Dela degen i fyra delar och rulla varje del till en bulle. Dessa bullar ska sedan klappas eller kavlas ut direkt på bakplåtspappersklädd plåt till ca 17 cm i diameter. Tag ut ett litet hål i mitten och nagga . Låt jäsa ytterligare 40-60 minuter.

Grädda i 225 grader i 10-15 minuter mitt i ugnen. Låt svalna på galler under bakduk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar