Förra veckan var jag och två kollegor tre intensiva dagar i Bryssel tillsammans med 16 elever ur Samhällsvetenskapsprogrammets årskurs 3. Syftet med resan är att öka elevernas medvetenhet om EU och hur de kan påverka arbetet där och förstås att öka förståelsen för skillnader mellan olika länder.
03:45 tisdag morgon samlades vi på skolans parkering. Alla glada och pigga! :) Med buss for vi sedan till Arlanda, för vidare transport till Bryssel och hotell Astrid. Efter incheckning och en snabb lunch var det dags att bege oss tvärsigenom stadens centrum till EU-området. Samma promenad fick vi varje dag och det gick snabbt för eleverna att lära sig att hitta i de centrala delarna. Skolan har genomfört liknande resor i flera år och vi försöker alltid att GÅ dit vi ska. Det är helt klart bästa sättet att lära känna en stad. Jag har varit i Bryssel tre gånger utan att över huvud taget använt kommunala transportmedel och känner att jag hittar utmärkt i centrum. Innan resan var det lite gnäll över att vi skulle gå så mycket, men väl på plats var det ingen som klagade (inte ens han med en spricka i ett av fotbenen!).
Första dagen besökte vi Sveriges ständiga representation, där vi fick en allmän genomgång av representationens uppgifter inom EU och översiktlig information om de övriga institutionerna. Direkt efteråt promenerade vi till Europeiska unionens råd - Ministerrådet. Där träffade vi Michael Carlin som arbetar med rättsliga frågor, t.ex. kring gemensamt polisarbete och om människohandel inom EU. Det var ett riktigt intressant möte och många i gruppen blev dessutom glada över att få testa mikrofonerna i mötesrummet. :)
På vägen tillbaka till hotellet stannade vi vid några sevärdheter och tog en längre paus vid vackra Grand Place - Bryssels hjärta. En härlig belgisk våffla med grädde och smält choklad fick plats före middagen... Sååå gott! Vi hann alla sträcka ut oss en stund på sängen innan den gemensamma middagen på restaurang Grill vid Place Rogier. God mat, snabb service - passade oss utmärkt!
Vid det laget var alla ganska sega, men vi hade i alla fall genomgång av en första arbetsuppgift innan det var fritt fram att gå och sova. Eleverna som går samhällsinriktningen hade en geografiuppgift att lösa - de skulle studera en plats och platsens funktion, typ. De som går mediainriktningen skulle samla material och foton till varsin artikel om Bryssel, EU eller resan i sig. Dessa uppgifter arbetade de med parallellt med våra besök och andra uppgifter.
Dag två var det frukost klockan 7 och vi lämnade hotellet en timma senare för lite sightseeing på väg till EU-parlamentet, där vi tillbringade hela dagen. Det finns ett tämligen nytt besökscentrum som heter Parlamentarium som är uppbyggt kring interaktivitet och multimedia. Alla besökare får en audioguide på det av EU:s 24 officiella språk som man känner sig mest bekväm med. Man måste inte förboka ett besök, men kommer man i grupp är det ändå bra att göra det, så att det finns audioguider till alla och så att det inte är knökfullt med grupper där redan.
Eleverna fick uppgifter att lösa på plats - samhällarna skulle leta efter sådant som de senare vill fördjupa sig i tillsammans med resten av klassen och mediaeleverna skulle titta på Parlamentarium som mediaupplevelse och fundera kring hur väl besökscentrat faktiskt fungerar. De flesta verkade gilla att vara där. De gick i sin egen takt och fastnade på olika ställen, i olika delar av informationen. Där finns bland annat ett rum med en 360 graders filmduk där det känns som att man är på plats i stora plenisalen och är med och fattar beslut. Man får också ta del av enskilda människors berättelser om hur EU har påverkat livet i alla de olika medlemsländerna.
Sedan gick vi vidare till själva Parlamentet och träffade först Miljöpartiets parlamentariker Carl Schlyter och sedan två politiskt sakkunniga för Socialdemokraterna, Emma Karlsson och Oskar Magnusson. Dessa möten var personliga, engagerande och intressanta. Carl Schlyter är proffs på att beskriva genom exempel som alla känner igen sig i och får lätt med sig alla som lyssnar. De båda sakkunniga är unga och berättade mer om arbetet "bakom" kulisserna, om slitet och om förmånen att få tycka en massa, om livet i Bryssel och om vägen dit. Det verkade som om en och annan elev inspirerades av det de hade att berätta.
Även denna dag avslutades med gemensam middag, uppgiftsarbete efter middagen och relativt tidigt läggdags. Vår sista dag i Bryssel kunde vi ta det lite lugnare på morgonen. Det var fortfarande frukost klockan 7, men efteråt fanns det tid att packa i lugn och ro och göra sig i ordning eller att ta en tur på stan eller jobba färdigt med uppgifterna. Vi hade endast ett besök denna dag - Kommissionen. Vi togs emot av Christina Oldman, som arbetar med just kommunikation och information, i ett sprillans nytt besökscentrum. Här fick vi bland annat mer riktad information för just ungdomar - om ungdomars möjligheter till arbete och utbildning inom EU-området till exempel. Även Christina är en sådan människa som verkligen brinner för det hon arbetar med och sådana möten gör mig så glad!
Innan transferbussen skulle ta oss tillbaka till flygplatsen fick vi som ville, äntligen äta lite härliga moules frites (kokta musslor med tjocka belgiska frites och majonnäs) och det fanns lite tid för shopping. Vi hade även gott om tid på flygplatsen för shopping, middag och långa samtal över en kopp gott drickbart på Starbucks.
00:30 fredag (natt/morgon?) rullade bussen åter in på skolans parkering och en timma senare dök jag i säng, efter några mycket roliga, jobbiga och intensiva dagar. Allt flöt väldigt smidigt, förutom en icke-engelskspråkig nyanställd kvällsreceptionist som inte ville lämna ut nycklarna till en del elever när vi kom tillbaka efter middagen och ett rum som inte ville ha någon värme alls. Ingen blev bestulen, ingen gjorde sig illa, ingen blev sjuk... Enstaka gnäll fanns förstås, men överlag är jag riktigt stolt över hur eleverna skötte sig. Skulle gärna kunna åka iväg med samma grupp igen. :)
Nyckeln till en lyckad resa är förstås noggrann planering, tydliga regler, en väl sammanhållen grupp och bra föreläsningar. Två av oss tre lärare som åkte dit var med på förra årets resa och redan då skrev vi ner hur vi ville förbättra resan inför i år. Vi har gjort de förbättringarna och det gick hem. Våra elever (och vi lärare förstås) får inte dricka alkohol eller gå utanför hotellet på kvällen (fastän många är över 18). Vi poängterar att det är en studieresa och inget annat. Det gruffades en del om reglerna innan, men gillar man inte reglerna, får man helt enkelt stanna hemma. Vi lade in arbete med skoluppgifter efter middagarna båda kvällarna för att avsluta dagen gemensamt och just för att trycka på att det var en studieresa.
De olika studiebesöken var också noggrant planerade. Att ha representationens allmänna genomgång först och sedan ett mer personligt möte (som på Ministerrådet) första dagen passade riktigt bra. Den enda dagen som inte var resdag var helt vigd åt Parlamentet och flera personliga möten. Kommissionen fungerade sedan bra som avrundning och sammanfattning av hela besöket. Flera av föreläsarna träffade vi även förra året och vi kunde nu genom personliga kontakter med dem önska ännu tydligare vad vi ville få ut av besöken. Att skicka ett kort tackmejl så här efter resan och hålla kontakten under året är ett enkelt sätt att garantera en lärorik resa även nästa år.
Imorgon ska vi tacka eleverna med lite härlig Neuhaus-choklad - förutsatt att de fyller i utvärderingen noga! :)
Låter som en toppenresa med en toppenlärare <3
SvaraRaderaSes på fredag :-)
Smickrare där! ;) Ses snart!
Raderawow vilken grej. Vilket härligt minne det där kommer vara för dessa elever :) och för dig. Kram
SvaraRaderaJa, fastän det har gått ett tag hörs prat om resan fortfarande i korridorerna. Härligt!
Radera