måndag 30 juli 2012

Den första kladdkakan

Månadens sötsak hos Söta saker ska vara något "hemifrån", och så mycket mer hemifrån än detta, kan jag inte fixa. :)

Jag har precis varit en vecka i mitt föräldrahem. Den där platsen som alltid kommer att vara "hemma", lika mycket som mitt eget hus. När äldste sonen så ville baka något bläddrade vi igenom mammas bakbok och hittade ett recept som har använts oändligt många gånger, både av mor, min syster och mig.
Detta är den första kladdkakan jag någonsin ätit och bakat och den är förföriskt god, precis som receptet utlovar. Det är denna jag alltid återvänder till, när något ska bakas snabbt eller när sötsuget sätter in efter affärernas stängningsdags, och det var ganska mysigt att stå i mors och fars kök och baka den tillsammans med Hugo.

Den blir ganska tunn och mörk, med en lite knäckig botten (när man lyckas som allra bäst).


 
Att dessutom kunna servera denna härliga kladdkaka med ljuvligt söta skivor av egenodlade nektariner gör förstås att det hela känns ännu mer "hemma". 

 

2 kommentarer:

  1. Den sista biten delade far och jag till eftermiddagskaffet! --- och den är god!

    SvaraRadera