tisdag 3 januari 2012

Nyårsmiddagen 2011

Vi fick glädjen att fira av det gamla året tillsammans med svåger, svägerska och minikusinen. Vi bjöd på trerätters och de bjöd på skumpa (och pommac).

Dukningen blev kanske mer jul än nyår... Jag har en ursäkt, om nu någon tycker att det behövs: "Men vi har ju knappt varit hemma under julhelgen och nästan inte haft några gäster alls. Någon gång måste jag väl få använda mina stora juldukar!"


Till förrätt åt vi råraka med löjrom, gräddfil och rödlök.


Varmrätten bestod av svågerskjuten älgfilé (ja, han skjöt väl resten av älgen också, vad jag vet...), potatis, sås, gelé, sallad, varma sockerärtor och en fabulös tomat- och gruyèrepaj.

(Här hade jag tänkt att ha ett kort på min middagstallrik. Men jag var visst rejält hungrig, för det är alldeles för mycket mat på den för att det ska se aptitligt ut för andra. Istället fokuserar vi på den fabulösa pajen.)

Vansinnigt god är pajen. Även till brunch, visade det sig.


Avslutningen blev en frisk och syrlig en. Jag har sneglat på receptet flera gånger och nu blev det äntligen av. Hemmagjord citronglass, chokladmarängsmulor och varma hallon.


Vi hade helt klart ett GOTT slut. :)

(Recepten på paj och glass kommer! )

1 kommentar:

  1. Det behöver du väl inte alls ha någon ursäkt för. Allt ska ju användas.
    Fin och härlig meny ser det ut att ha varit också.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera