lördag 16 november 2013

Galen vecka

Den snart gångna veckan har varit helt uppochner. Jag är lektionsfri på måndagar och brukar rätta/planera hemma då, men i måndags var jag på jobbet och hade en massa utvecklingssamtal med mina treor.

Natten till tisdag fick jag ett gallstensanfall som hette duga och först på onsdagskvällen kände jag mig helt okej igen. Då hade istället Victor nästan 40 graders feber... Med gjutning på gång på jobbet hade Jonas svårt att vara hemma, så det var bara för mig att fortsätta hemmavid resten av veckan.

Jag har dock varit ute och luftat mig lite... :) I torsdags kväll var jag och mina elever på Stadsteatern och såg Kung Lear med Sven Wollter i huvudrollen. Det lär ska vara hans avskedsföreställning. Och vilket avsked!!! Pjäsen varade i drygt tre timmar, men det kändes som hälften. Den var galet bra, med betoning på galet. Jag skrattade, förfasade, äcklades och rördes om vartannat. Att regissörens mor varit senil innan hon dog i somras (som stod i pjäsens program) syns, tycker jag. Både farmor och mormor var/är dementa och Sven Wollters Lear ger mig mer känslan av demens än galenskap. Grundsceneriet är också ett sjukhus...


"Ska faaan bli gammal!" kände jag under delar av pjäsen. Ligga till last, ses som tokig, vara i vägen, inte känna sig själv eller sin omgivning längre...

Och så vänder det med narren, Edgar och hertigen av Kent, som bitvis är så roliga att hela salongen skrattar högt! Så i slutändan går man från teatern lite rikare och faktiskt gladare. Inte ofta det händer efter att ha sett en tragedi där i princip alla dör. :) Gå och se om ni har möjlighet!


Bilderna är tagna av Petra Hellberg och finns på Stadsteaterns hemsida. 


För övrigt hade jag hoppats på Loppi Event Christmas idag, men det får jag klara mig utan. :(

Däremot tänkte jag avsluta veckan som planerat. Lunch hos och kalasfirande för svärmor först och sedan middag och konsert med Melissa Horn på Cirkus. Så imorgon måste alla vara friska, okej?! 

2 kommentarer: