torsdag 23 juni 2011

Månadens sötsak: utländskt



Sommaren efter studenten var jag och en kompis barnflickor i England. Jag var hos en familj med två flickor, Camilla och Lucy, och jag trivdes otroligt bra. Vi lekte, badade, skrattade och bakade mycket tillsammans. Bland annat bakade vi chocolate chip muffins, vilka får bli mitt bidrag till denna månads sötsak hos Söta saker.



Det är världens simplaste recept, men jag fick inte alls till dem första gångerna jag försökte göra dem här hemma. Jag kunde inte förstå varför det inte hände något med dem, varför de blev hårda och pyttiga, inte alls lika goa som när flickorna och jag gjorde dem. Men...så kom jag på det. Self raising flour! Det hade inte jag. Med lite bakpulver i smeten fick jag fason på dem, och jag har bakat dem många gånger genom åren. Idag har jag bakat dem tillsammans med Hugo.



Milly & Lucy's chocolate chip muffins
2 ägg
100 gram rumstempererat smör
100 gram socker
100 gram self raising flour (eller 100 gram vetemjöl och ca 1,5 tsk bakpulver)
100 gram chocolate chips (eller bär eller hackade nötter eller små äppelbitar eller...)
__________

Sätt ugnen på 225 grader. Vispa ihop alla ingredienserna, fördela i 12 normalstora muffinsformar (gärna i en muffinsplåt), sprinkla några chocolate chips (jag brukar ta ljus choklad) överst i varje form och så in mitt i ugnen i ungefär tio minuter. Ganska söta, men jag gillar dem!



Jag har fortfarande kontakt med familjen ett par gånger om året. Skulle så gärna vilja ta med mina pojkar och åka dit. Eller bjuda hit dem... Det ska jag göra när huset är klart! Japp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar