onsdag 20 oktober 2010

PYT (som i pyton?)

I måndags var jag i Uppsala på ett examinationsseminarium. Vi var tio yrkesverksamma lärare, som behövde komplettera lite för att kunna få ut vårt examensbevis. Det som avhandlades på seminariet var vår praktiska yrkesteori - vår PYT.

Vad är då det, kan man undra?

Jo, det är hur jag är som lärare, vad som påverkar mina val i yrket, hur jag förhåller mig till kunskap, till elever, till mitt yrke, hur min värdegrund ser ut, vad som har påverkat mig till att bli den jag är, vilka teorier jag stödjer mig mot, hur jag vill vara som lärare. Allt detta och mer är det som ingår i min praktiska yrkesteori.

Det har inte varit helt lätt att sätta ord på detta och få ner det i ett välformulerat dokument, men gud, så nyttigt det har varit att tvingats fundera över detta. Jag har de senaste veckorna i grunden funderat igenom min yrkesroll och det jag ständigt har kommit tillbaka till i tankarna är: Är jag verkligen den lärare jag skulle vilja vara? Om inte - vad är det som hindrar mig? Ännu har jag inget vettigt svar, men jag närmar mig. Och seminariet i måndags hjälpte mig att komma ett steg till.

Alla yrkesverksamma lärare skulle behöva skriva en PYT med jämna mellanrum, skulle jag tro. Ett bra sätt att utvärdera sitt arbete. Kanske ska tipsa min chef om det...

Om någon vecka bör jag ha fått svar på om jag är godkänd eller inte. Jag misstänker själv att det kan krävas nån komplettering, men vi får se...

På väg till seminariet hann jag smita in i en av mina favoritaffärer i Uppsala - härliga lilla Mamsell K, som ligger mellan Domkyrkan och Fyrisån, kan man säga. Där finns så mycket fint! Hon höll på att packa upp julsaker när jag var där. Det känns lite tidigt med jul, men så mycket fint... Blir alldeles sjuk! Tur att jag inte är i Uppsala så ofta. Synd (fast tur) att hon har en webshop.

2 kommentarer:

  1. Jag kan i alla fall säga att runt 95% av de saker som jag konkret minns att jag lärt mig i gymnasiet, kommer från dina lektioner. Och jag har inget direkt minne att något var speciellt tråkigt att lära sig heller, så något rätt gör du! ;)


    kram från en f d elev som en gång hette Matilda :)

    SvaraRadera
  2. Åh, va roligt att du har hittat hit! Jo, nåt rätt gör jag nog ibland. Tack!

    SvaraRadera