fredag 19 februari 2010

Mamma, berätta en historia!

- Men, Hugo, det är ju dags att släcka nu. - Bara en liten! - Jaha, vad ska jag berätta om då? - Bagare Hugo och bagare Kjell! - Okej. Bagare Hugo stod i sitt bageri och bakade kanelbullar. Degen höll på att jäsa och han skulle röra ihop fyllningen. Han gick till skafferiet och tog fram smör och socker och kanel. Men när han skulle hälla i kanelen så var det bara pyttelite kvar. Det skulle inte räcka till några bullar. Vad skulle han göra nu? Det var ju mitt i natten. Inga affärer var öppna och alla andra låg och sov. Då kom han att tänka på sin kompis bagare Kjell. Bagare Hugo ringde till bagare Kjells bageri och visst var han där. "Hej, bagare Kjell, jag undrar om jag skulle kunna få låna lite kanel av dig. Min kanel är slut." Bagare Kjell säger "Visst, jag håller också på att baka bullar, så jag tar med mig min deg och en massa kanel och så kommer jag till dig, så kan vi baka ihop." Efter bara en liten stund knackade det på bagare Hugos dörr och där stod bagare Kjell med sin deg och kanel. Så bakade de bullar tillsammans hela natten. Bagare Hugo bakade kanelbullar och bagare Kjell gjorde vaniljbullar. När de var färdiga delade de på bullarna och så åkte bagare Kjell hem till sitt bageri. Bagare Hugo var glad för nu kunde han sälja sina goda kanelbullar. Snipp, snapp, snut, så var sagan slut. - Så, dags att sova. - Kan du inte berätta om bagare faster också? - Nej, Hugo, nu ska vi sova! God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar