Om du inte vet något om din egen historia kan du inte lära dig på djupet om andras. Där är utgångspunkten för min C-uppsats i historiedidaktik. Att man måste ge eleverna möjlighet att lära känna sin egen familjs bakgrund för att det ska vara någon idé att undervisa om världshistorien. Det jag tror mig vilja undersöka är om de historieläsande eleverna på gymnasiet ges utrymme för detta och hur det går till. Kommer det att finnas tid till det i den nya historiekursen som ska bli obligatorisk för alla gymnasieprogram? En början är alltid skönt att starta med... och någon gång ska det allt bli en fullvuxen uppsats. Helst innan vecka 23, för då är det opponering. Det känns i alla fall väldigt skönt att vara på väg och att ha tagit ut en riktning. Sedan får vi se vilka vägskäl som dyker upp. Vem vet, det kanske blir något helt annat innan jag är klar... Förmodligen blir det så.
måndag 8 februari 2010
Äntligen ett embryo
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar