tisdag 23 september 2014

Bryssel dag ett

Sverige vid 07:30

Imorse ringde klockan 02:45. En timma senare var jag och en kollega på plats vid gymnasiets parkering tillsammans med drygt 30 elever från åk 3 på samhällsprogrammet. Buss tog oss till Arlanda där ytterligare tre kollegor anslöt. 09:20 landade vi i Bryssel och efter transfer till hotellet, incheckning och lunch på en uteservering i solsken, gav vi oss av till första dagens studiebesök.

Transferbussen för oss närmare hotellet

Floden Senne, som leds under centrala Bryssel i kulvertar, som byggdes för att floden började lukta alldeles för illa för några hundra år sedan.

Utsikt från hotellrummet på Hotel Astrid i centrala Bryssel.

Genomgång i lobbyn.

Först ut av besöken var Europeiska Kommissionens besökscentrum. Där träffade vi Mikael Carpelin, som föreläste i 90 minuter om Kommissionens funktion och uppbyggnad. Han beskrev en del av processen med arbetet bakom den nya kommissionen, som är tänkt att tillträda i november. Det verkar inte vara helt lätt det där...

Konstverk utanför Kommissionen

Besökshallen i Kommissionen

Mikael Carpelin informerade oss om Kommissionens uppbyggnad och arbete.

En uppmaning till debatt. Den utmaningen tar vi. :)

Direkt efter den föreläsningen sprang vi tvärs över gatan till Europeiska unionens råd (ministerrådet i slarvigt tal). Vi fick träffa Michael Carlin (som vi även träffade på förra årets resa). Han är tjänsteman på generalsekretariatet vid rådet och är alltså en del av den "fasta" staben, till skillnad från politikerna som byts ut oftare. Han jobbar främst med straffrättsliga frågor och har tidigare arbetat med det vid Kommissionen.

Michael Carlin

Elever på plats vid mikrofonerna

Vid detta besök fick vi sitta i en "riktig" mötessal med mikrofoner vid varje plats och det är ju alltid roligt att höra sin egen röst i stereo. :) Vi passerade också genom den stora entréhallen, som förvandlas till ett enormt pressrum vid toppmöten.

Entréhallen

Konstverk i entréhallen

När dessa föreläsningar var slut var det dags att promenera några kilometer tillbaka till hotellet. Nu gick vi genom slottsparken och ner genom den gamla stadskärnan med Grand Place i centrum. Efter ett kort besök i en matbutik (för inhandling av läsk och godis till kvällen) gjorde vi ett snabbesök på hotellet innan den gemensamma middagen på Brussels Grill vid Place Rogier.
Utsikt över den äldre stadskärnan med tornspiran från Hotel du Ville vid Grand Place i centrum

När man renoverar ett hus vid Grand Place vill man inte förstöra tillfälliga besökares upplevelse av torget, utan täcker byggnadsställningarna med fotodukar av husens ursprungliga fasader. Coolt!

Rumsteak with fries and bearnaise. Yummy!

Vid niotiden var vi tillbaka på hotellet och då sattes eleverna i arbete. Ena halvan fortsatte med en redan påbörjad uppgift, medan den andra fick starta upp en helt ny. De har jobbat så bra! Nu när klockan passerat halv tolv är det bara jag och nattportiern kvar i lobbyn (där det är gratis wifi :) ) och eleverna har förhoppningsvis dråsat i säng.

Det här är tredje året i rad jag åker med elever på denna resa. I år bor vi på samma hotell som förra året och har tänkt äta de båda gemensamma middagarna på samma ställen som då. Varför ändra ett vinnande koncept? :)  Det känns lugnt och tryggt också när man vet vart man ska utan att hela tiden behöva konsultera en karta. Dessutom behöver jag inte irra runt när det är dags för shopping, för jag vet precis vad och vart jag ska handla...

...och så hittar man ändå alltid något nytt. Denna "gerillakonstinstallation" vid en av de mest trafikerade genomfartslederna tilltalade mig. :) Undra hur ilska bilisterna som fastnar där varje dag är på den? ;)