måndag 31 december 2012

Årslista 2012

Jag har sett liknande årslistor som denna på flera olika bloggar, men allra senast hos Anna och kände att det var dags för mig att göra en. Det är svårt att dra sig till minnes ett helt år av upplevelser och framsteg, så det här är en version av mitt 2012 - det finns många fler.

Med denna lista önskar jag er ett gott nytt år 2013!
 
1.Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? Satte betyg i nya betygsskalan A-F (en positiv förändring tycker jag), bakade en massa som jag aldrig testat förut (som biskvier och wienerbröd), valde skola – åt Hugo – helt galet!
2.Höll du några av dina nyårslöften? Jag ger aldrig nyårslöften. De känns bara påhittade. Bättre att lova något när det verkligen är läge…
3.Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Ja, en jobbarkompis fick en dotter i våras och en annan fick en son nu i höst.
4.Dog någon som stod dig nära? Nej, men storebror till en av mina nära vänner gick bort alldeles för tidigt. Traumatiskt för oss alla.
5.Vilka länder besökte du? Danmark och Finland.
6.Är det något du saknar år 2012 som du vill ha år 2013? Bättre planerad vardagsmat och mer arbetsro.
7.Vilket datum från år 2012 kommer du alltid att minnas? 12 april, när jag fick telefonsamtal från KungSängen om att jag vunnit en säng. Det var det mest galna telefonsamtal jag någonsin fått! Och 4 augusti när Eva-Lena och Mats gifte sig på Kökar – en magisk dag!
8.Vad var din största framgång 2012? Jag vet inte… varför är det så svårt att upphöja sig själv? …nej, jag kommer faktiskt inte på något.
9.Största misstaget? Att ta på mig alldeles för mycket på jobbet och inte be om hjälp i tid. (Det var däremot inte svårt att komma på… Sorgligt!)
10.Har du varit sjuk eller skadat dig? Nej, inget att snacka om. Hugo lyckades däremot bryta benet tredje dagen på sin första skidresa. Otursunge!
11.Bästa köpet? Allt till husbygget.
12.Vad spenderade du mest pengar på? Mat, räkningar och husbygget.  
13.Gjorde någonting dig riktigt glad? Mina ungars framsteg, maken min och goda goda vänner. (Egentligen finns det en herrans massa mer som gjorde mig riktigt glad. Det mesta faktiskt.)
14.Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2012? ”Euphoria” förstås, ”Gangnam style” tyvärr.
15.Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Gladare eller ledsnare… Jag har varit tröttare jämfört med tidigare år. Jag har trampat på i lite för stora skor, tror jag.
16.Vad önskar du att du gjort mer? Lekt med mina barn. Bett om hjälp.
17.Vad önskar du att du gjort mindre? Varit mindre ”duktig”. Brytt mig mindre om vad andra tänker och tycker om mig.
18.Hur tillbringade du julen? Host host, i sängen/soffan, med hög feber, halsont och noll matlust – både julafton, juldagen och annandagen. Usch! Det vill jag inte göra igen.
19.Favoritprogram på TV i år? Downton Abbey. Jag är så svag för brittiska kostymdramer –har alltid varit!
20.Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året? Nej, jag ödslar ingen energi på att hata.
21.Bästa boken du läste i år? Fifty Shades-trilogin. Slukläste dem i originalspråk.
22.Största musikaliska upptäckten? Eh… har jag gjort någon musikalisk upptäckt under 2012…? Ja, jo, jag har sent omsider upptäckt den underbara Adele!
23.Något du önskade dig och fick? En skrivare – hett efterlängtad.
24.Något du önskade dig men inte fick? Jag önskade mig en hejdlös massa pengar, men… nej, inte i år heller.  ;)
25.Årets bästa film? Oj, jag har verkligen ingen aning! Jag har inte precis koll på om de filmer jag ser är årsnya eller urgamla… Men Disneys Modig var bra. J
26.Vad gjorde du på din födelsedag? Tänk, det minns jag knappt. Jag bjöd på gul marsipantårta och hade ett lugnt kalas här hemma. Dagen efter drog Jonas och pojkarna till fjällen och jag åkte med mor och far på Äntligen hemma-mässan och skrev en vinnande sängslogan.
27.Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Friskare barn, mera mammatålamod och en enorm husbudget.
28.Hur skulle du beskriva din stil? Handstilen är förskräcklig, inredningsstilen är…obefintlig, klädstilen är högst varierad och dansstilen är oslipad.
29.Vad fick dig att må bra? Vänner, familjen, bloggandet.
30.Vem saknade du under året? Många. Jag skulle behöva ha ett parallellt liv, där jag hann träffa alla vänner så ofta som jag egentligen skulle vilja. Nina, Linda, Mia, Anna, Therese…
31.De bästa nya människorna du träffade? En massa trevliga bloggande kvinnor, som är så lätta att umgås med när man träffas och som skriver så mycket intressant, roligt och tankeväckande. Och så alla nya elever, förstås!

Säkert har jag också glömt en herrans massa perfekta, självklara svar, men det är också typiskt mig. Att komma på allt i efterhand.

Gott slut!

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa din lista :) Hittade hit via Anna. God fortsättning :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. God fortsättning själv, Marie-Louise! :)

      Radera