fredag 29 maj 2015

Kakfatet: Chokladsnittar


Till sitt kalas för ett tag sedan önskade Victor chokladsnitt, sockerkaka, syltkakor och korintkakor. Här kommer det första av de fyra recepten.

 Vi bakade chokladsnittar utifrån ett nytt recept. Det är hämtat ur en härlig bok av Johanna Westman - "Minsta bakboken". Jag fick den på ett Loppi Event för 1,5 år sedan och gillar den för att den är så pedagogisk och tydlig för barnen, men vi har inte testat det här receptet tidigare.

Chokladsnittar

125 gram rumsvarmt smör
1 dl socker
1 äggula
2,5 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1 äggvita till pensling
+ pärlsocker till dekoration
____________________

Rör smör och socker mjukt. Blanda ner äggula, mjöl, kakao och vaniljsocker och rör till en jämn smet. Dela degen i två delar och rulla ut dem till rullar. Lägg rullarna på en plåt och platta till dem. Vispa äggvitan och pensla rullarna innan du strör på pärlsocker. Grädda mitt i ugnen, i 200 grader, i 15 minuter. Låt längderna svalna lite innan du skär dem lite snett i lagom breda kakor.

Dessa blev lite knaprigare än mitt vanliga recept, men eftersom jag har en sprillans ny och fortfarande hyfsat oprövad ugn vet jag inte om det beror på receptet eller ugnen. :) Goda blev de i alla fall och tom är kakburken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar