torsdag 22 november 2012

Lukta gott

I mitt badrumsskåp finns just nu fem parfymer.


"Mediterranean" och "Green Tea Summer" från Elizabeth Arden, "Acqua di Giò" från Giorgio Armani, "Hugo Woman" från Hugo Boss och "Be Delicious" från Donna Karan.

Några av dem är favoriter, som återkommer på den där hyllan, någon är helt ny och en av dem har jag haft länge men använt sällan. Du kan nog bara genom att titta på flaskornas design lista ut vilken. :)


WeRFamily i lördags var ju Parelle.se med och presenterade sin nya webbutik. Där kan man leta efter parfymer utifrån sju olika doftfamiljer - blommig, elegant/aromatisk, frisk/citrus, fruktig, grön/lätt, kryddigt/orientaliskt och varm/sensuell. På samma sätt stod parfymerna uppställda på Parelles bord i lördags.



Här "fruktigt" och "grönt/lätt".

Tänk om det såg ut så i alla parfymerier - att parfymerna är organiserade utifrån doft istället för märke, som det är idag. Det vore så mycket enklare att hitta en ny favoritdoft då, istället för att snurra runt och bara gå efter bekanta märken eller tjusiga flaskor.

Den där parfymen jag sällan använder  är den mörkblå "Mediterranean" - den märks bland de andra ljusa, gröna, genomskinliga flaskorna på min hylla. De är mer sådana parfymer jag brukar fastna för - fruktiga, gröna och lätta i doften. Jag känner mig bekväm och...i brist på bättre ord - fräsch, i sådana dofter.

Jag köpte förresten den där udda på grund av reklamen för fem år sedan. Ursnygga Catherine Zeta-Jones sa till mig "Vi har samma färger, du och jag. Om du bär denna parfym kommer du att bli lika vansinnigt läcker som jag."

 

Eftersom effekten uteblev slutade jag använda den tämligen omgående. Det var en enorm besvikelse. :D  Nej, jag tyckte helt enkelt inte om den. För mycket doft för att jag ska känna mig bekväm, tror jag.

Men kanske ska jag ge den en ny chans och följa några av de råd vi fick i lördags. Inte spraya på halsen (så att jag själv begravs i doften) och använda den på kvällen istället, då lite mer doft oftast passar bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar