måndag 8 mars 2010

Vetenskapligt språk

Herregud, vad jag har legat av mig de senaste tio åren! Jag klarar ju inte av att läsa vetenskapliga texter längre. Jag blir galen! Jag håller på med forskningsbakgrunden till min historieuppsats och det är sååå jobbigt att komma in i det akademiska språket igen. Det är ju till och med svårt att förstå mina egna universitetstexter! Fattar inte att jag har skrivit så där krångligt... Ett glasklart exempel ur en bok om historiebruk:

Ett bestående nettoresultat, som naturligtvis har trådar tillbaks till paradigmdebatten och Feyerbends metodologiska anarki, är en förhärskande metodologisk pluralism, eller om man så vill, ett uppgivande av idén om gemensamt uttryckligt formulerade normer för vetenskaplighet, en praktisk postmodernism, för en mer socialt uppfattad vetenskaplighet: det som kan argumenteras för med trovärdighet i den lärda kommuniteten är tills vidare vetenskap.

Puh! Det var i början av en bok på nästan 400 sidor. Jag var nära att ge upp, men som tur är blev det faktiskt lättare. Eller så är det min hjärna som har börjat vakna igen. Men ovanstående lilla mening fattar jag fortfarande inte! Har kanske inte läst den tillräckligt många gånger... Hur många gånger behöver du läsa den?

3 kommentarer:

  1. Hmmm. Sitter just med ett juridiskt bank-kontrakt pà ca 500 sidor. Det känns ungefär likadant... Kludda i marginalen, skriv om till ditt eget spràk, det enda som funkar för mig:-)
    Lycka till!!

    SvaraRadera
  2. Det värsta är att marginalerna inte alltid är tillräckligt breda för allt kludd som krävs... Men skönt att höra att jag inte är den enda som kör fast i språket. Jag kan ju dessutom välja att inte läsa det som är krångligast - så kan man väl inte riktigt göra i juridiska kontrakt;)

    SvaraRadera
  3. Hej hopp!

    Javisst är klänningen fin..helt underbar!

    Det var verkligen kul att träffas.....men som du säger ..för lite tid till att prata.Det är det värsta med stora kalas, man hinner inte prata med alla.
    Men det får vi ta igen! :-)

    Ja bebis tiden går såååå fort.Tänk om man kunde stoppa tiden ett tag....
    visst är det underbart med bebisdoft....bajs,kiss,survälling,spy blandat med barnängen...hihihihi...LOVELY!

    Kramizz Nilla

    SvaraRadera