torsdag 19 maj 2011

Misslyckade muffins

Häromdagen skulle jag baka muffins med smörkolatopping. Hade jag tänkt. Det var ett nytt recept och smörkolan såg bara supersmarrig ut.
Jag följde receptet till punkt och pricka och inte sjutton såg min topping ut sådär när jag var klar. Nej, den såg snarare ut som en brun kakdeg. En stor klump, som gick att rulla fasta bollar av. Uppenbarligen var det något fel i måttangivelserna i receptet. Så himla tråkigt. Vad göra?!
Jag funderade en stund, sedan gjorde jag muffinsen som jag hade tänkt och när smeten var klar tog jag hälften av min smörkolaklump och "smulade ner" i smeten och rörde runt. Klickade ut det hela i formar och in i ugnen. Under tiden försökte jag fixa till någon form av topping av resten av den där klumpen. Som tur var hade jag grädde kvar, så jag rörde helt enkelt ut det hela med grädde tills det fick en schysst konsistens. Bra, så långt. Nu var det bara smaken och färgen som behövde fixas. Det hade ungefär samma färg som riktigt skitigt diskvatten, och var alldeles otroligt sött på grund av allt överflödigt florsocker. Men med lite kakao och en gnutta flingsalt fick jag till den rätta balansen. Sedan såg det lite tråkigt ut ändå och det enda roliga jag hade hemma var polkagrisströssel, så det fick det bli. Et voilà!
Detta bevisar ånyo att ett misslyckande inte nödvändigtvis behöver vara något dåligt. Det betyder bara att det inte blir precis som man tänkt sig. Ibland blir det till och med bättre än vad man tänkt.
Misslyckade muffins
  • 3,5 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 krm salt
  • 3 ägg
  • 2,5 dl socker
  • 100 gram smör
  • 1 dl mjölk

Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret, häll i mjölken och blanda detta med äggblandningen. Blanda i resten av ingredienserna. Och så i med den smörkolaklumparna. Ner i muffinsformar (i en muffinsplåt helst) och in i ugnen i 175 grader i ca 20 minuter. Låt dem svalna före dekorering.

Smörkolafrosting

  • 50 gram smör
  • 3/4 dl mörkt muscovadosocker
  • 4 msk grädde
  • 3,5 dl florsocker
  • 1/2 tsk vaniljsocker
Smält smöret i en kastrull, rör i sockret tills det har löst sig. Låt puttra två minuter. Rör hela tiden! Häll i grädden och rör om två minuter till. När såsen har tjocknat tar du kastrullen från spisen och rör det hela svalare i fem minuter. Sedan ska du vispa i allt annat socker. (Det var här det inte blev som det skulle. För att få en schysst riktig smörkolafrosting ska man definitivt använda betydligt mindre florsocker!!)
Har du följt receptet har du förhoppningsvis fått en klump vid det här laget. Smula i hälften av klumpen i muffinssmeten innan gräddning. Tillsätt grädde i det som är kvar, tills du har en bra bredbar konsistens. Mildra sedan sötman med valfri mängd flingsalt (mycket gott ihop med smörkolasmaken tycker jag) och få en fin färg med hjälp av valfri mängd kakao. Spritsa, bred ut eller bara tjoffa på muffinsen och dekorera med valfritt sött.
Sådär, nu kan du njuta av ditt misslyckande! :D

2 kommentarer:

  1. gomoron!

    aj aj aj...så gött det ser ut.Men är det inte dom misslyckade kakorna som är godast?
    Kanske blir nått till Elins barnkalas.Efter allt som hon beställt så blir det rena kakbuffèn.Lika bra att skippa maten.Det är glass,cupcakes,dammsugare,negerbollar,kolakakor,gooodis i långa banor...kanske ska dela ut spypåsar istället för godispåsar...hihii ;)

    Wow vilken kille....! Så fin.Jag & Elin ska iväg på egentid idag, först frissan sen handla på Torp.
    Härligt att ha kvar sängen från Hjalmar.Fint namn förresten ;)

    Ha en underbar helg!
    puss & kram
    Kusinvitamin

    SvaraRadera
  2. Åh, det låter iag väldigt gott!! haha, brukar ofta råka ut för att det blir "blaj" av alltihop men så improviserar man och fixar ändå till nåt smaskigt i slutändan ;)

    Hoppas det går bra för dig med alla rättningar och betygssättningar! Vet du, det var just en av grejerna som jag tyckte verkade roligast när jag gick lärarutbildningen, haha! Rätta istället för att skriva prov själv ;) men antar att det är kämpigt på sitt sätt hihi.
    Ha en härlig fredag nu!

    SvaraRadera