söndag 1 maj 2011

Kalashelg

Nu är vi färdigfirade med Victor för den här gången, tror jag. Hoppas jag.

Detta veckoslut har varit fyllt av fest, presenter och godsaker. Och en hel del trädgårdsarbete, som jag tänkte visa i ett separat inlägg framöver. Igår var vi ute i trädgården hela förmiddagen och mamma var inomhus och städade och fixade. Alldeles frivilligt. Tusen tack!

På eftermiddagen kom en av mina vänner, Therese, hit och vi åt god mat, pratade en massa gamla minnen, gick till majbrasan, hem igen till inte helt äcklig (och inte helt okladdig) chokladtårta smaksatt med citron och ingefära. Receptet hittade jag här. Så god smakkombination!

Senare på kvällen blev det ostbricka. Mmmm! Skitbra för galaformen! NOT. (För övrigt kom en vacker inbjudan tidigare i veckan, med ett fint hjärtformat hängsmycke med texten "Älskad". Tusen tack, tjejer!)



Idag fick vi sovmorgon och lämnade inte frukostbordet förrän halv elva. Det hände senast typ 1853 tror jag. Sedan gick Jonas och pappa ut och spikade upp vindskivor på garaget, medan vi andra var inne och bakade och fixade. Och på eftermiddagen hade vi så släktkalas för Victor. (Barnkalas hoppar vi över i år - tycker han är lite liten för det än.) Ett bord för sand- och vattenlek, böcker, fina kläder, sandleksaker och picknickset fick han. Tusen tack!

Tårtan blev en tämligen enkel historia. En stjärnformad sockerkakstårta fylld med vaniljkräm, hallon och lemoncurd och med grädde och hallon på topp. Victor älskar hallon och grädde. Utöver den stod bullar, chokladbollar, wienerstänger och schackrutor på bordet. Härligt!




Efter kalaset drog vi över till en granne och blev bjudna på middag. Så skönt att slippa tänka på det just idag. Tusen tack! Så nu är vår lille grabb rejält firad. Och tusen tack för alla gratulationer från olika håll!

2 kommentarer: