torsdag 28 februari 2013

70-talsbak med Liakaka

Som alltid är jag ute i sista minuten när det gäller baket till Månadens sötsak hos Söta saker. Denna månad är temat 70-tal och jag har frågat en och annan vad som bakades då. Långpannan som bakform verkar överlägsen hos de tillfrågade. Kärleksmums och långpannetosca var två av förslagen - praktiskt att ha med ut på sjön och i husvagnen. När mina föräldrar återvänt från Australien fick även mamma frågan. Det hon kom att tänka på var en...tada!...långpannekaka som hon beskrev som en sockerkaka som man ströpplar nåt över... Det lät ju himla intressant. Ströpplar...hm...?


Jag fick i alla fall receptet och under tiden som jag bakade kände jag igen kakan mer och mer. För att inte tala om när jag smakade den. Visst ja! Det här har jag ju ätit många gånger! :)


Liakaka

1 ägg
3 dl socker
100 g smör
3 dl mjölk
6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver

Ströppel
100 g smör
3 dl socker
3 dl havregryn
2-3 msk kanel (beroende på hur gott det är med kanel...)

Börja med att smöra och bröa en långpanna. Smält smöret och blanda med mjölken. Vispa ägg och socker. Rör ner smörmjölken och vänd försiktigt ner mjöl och bakpulver. Bred ut smeten i långpannan.

Smält så andra omgången smör och blanda med de övriga ingredienserna. Ströppla (alltså västgötska för att strö eller strössla) sedan ut det i ett jämnt lager över smeten. Grädda mitt i ugnen, i 200 grader, i ca 15 minuter.

Låt kakan svalna lite innan du skär den i fyrkantiga bitar. Den går förstås utmärkt att frysa. Riktigt god även halvfrusen, om jag minns rätt... :)


2 kommentarer:

  1. Halvfrusen ..... jo jag är övertygad om att du kommer ihåg rätt. Du hade inte särskilt långt till frysboxen.............

    SvaraRadera