tisdag 11 september 2012

Pekböcker från Lookibooki

Jag har gjort varsin unik pekbok till Hugo och Victor.



Böckerna satte jag ihop på Lookibooki, som verkligen har en härlig affärsidé - det är alltid läge för en pekbok!

Det finns tolv olika omslagsfärger att välja mellan och jag valde just röd och grön, eftersom det är färgerna som pojkarna har på väggarna i sina respektive sänghörn. Det är verkligen precis samma färgton på böckerna och väggarna... :)



Det ryms sjutton bilder i en bok och det finns möjlighet att skriva en dedikation på insidan av pärmen. Så det gjorde jag. De bilder vi valde ut är liknande i båda böckerna. Första bilden togs i en härlig lekpark i Mariehamn i våras. Det blir genast tydligt vem boken handlar om - även för liten som inte har koll på bokstäverna på omslaget.


Första dubbeluppslaget med bilder är så lika det bara går - själva början på deras historia.


Sedan har vi fyllt boken med bilder på sådant som killarna älskar och där blir det förstås lite olika. För Hugos del fanns det förstås fler bilder att välja mellan, eftersom han är äldre än Victor.


Böckerna blev en slags "del ett" i historien om deras liv, och de bläddrar ofta i sina böcker. Victor, som är boktokig på riktigt, lånar gärna med sig brorsans bok också.

Tjänsten på Lookibooki var lätt att använda. Det finns fina omslagsfärger att välja mellan, formatet är schysst och man kan skriva lagom mycket under varje bild. Det viktiga är väl att välja bilder med god kvalitet. Jag valde kanske mer med hjärtat än med ögonen (om ni förstår hur jag menar), så en del bilder blev lite suddiga. Systemet varnade mig för att det var för dålig kvalitet på bilden, men jag struntade i det, så jag var nog förberedd på att det kunde vara lite suddigt på några uppslag.

Jag kommer definitivt att återvända till Lookibooki. Jag gillar idén att pekböcker inte nödvändigtvis måste vara till barn, utan att man lika gärna kan ge en till någon som fyller jämnt eller har bröllopsdag eller går i pension eller andra tillfällen när det är lämpligt med ett bokslut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar