söndag 8 juli 2012

Flädersaft i mängd

Igår silade jag flädersaften och gav den ett uppkok innan jag hällde den på flaskor. Av 80 blomklasar blev det närmare 12 liter buteljerad sommar, hälften svagt gul och hälften rosa.

På trädgårdens önskelista står härmed en vanlig fläderbuske och en blodfläder. Så vacker!



Receptet jag använt är från Söta saker och du hittar det här. Det är ingen direkt smakskillnad på de båda flädersorterna, men det är vackra färgskillnader.



Det visade sig dock vara vanskligt att låta saften stå i rumstemperatur i fem dagar... Det var nog aningens för varmt här hemma, för citronerna i den rosa flädern började mögla lite smått på ovansidan. Möglig flädersaft låter ju inte så gott, men jag fiskade upp både citronskivor och blomklasar så försiktigt jag kunde med hjälp av en hålslev. Sedan silade jag saften och gav den ett rejält uppkok för säkerhets skull och det verkar ha funkat, för det finns inte ett uns bismak i saften.

Nu finns det fullt med små flaskor i frysen (det är därför de inte är fyllda hela vägen upp) och de stora flaskorna står i extrakylen och väntar på att bli tömda. Om det blir varmt byggväder resten av sommaren kommer de nog att gå åt. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar