måndag 2 januari 2012

Lakritschokladkola

Jag verkar inte få ur mig mina julrecept förrän när julen redan är över... Jaja, det är väl snart dags att planera årets julgodis. ;)

I alla fall.

Som vanligt så här års, har jag gjort en görgod chokladkola med lakritssmak. Jag är själv inte så förtjust i lakrits. Inte alls egentligen. Men jag är gift med en som tycker att den här är alldeles galet god.


Lakritschokladkola
3 dl vispgrädde
3 dl socker
1 dl sirap
1 msk kakao
75 gram turkisk peppar-karameller
2 tsk smör

Krossa karamellerna i mortel. Blanda dem tillsammans med grädde, socker, sirap och kakao i en vid gryta. Koka upp under omrörning och låt det sedan koka kraftigt tills termometern visar 120 grader. Det tar ungefär en kvart. Rör bara om några gånger efter det att kokat upp.

Klä en liten ugnsform, gärna något mindre än 20x20 cm, med bakplåtspapper. Jag brukar smöra formen innan, så att inte pappret kanar undan när jag häller i kolan.

När kolan kokat klart rör du ner smöret och häller sedan kolan i formen. Ställ den kallt att stelna. Skär eller klipp sedan kolan i bitar.

Vill man kan man doppa de färdiga kolorna i mörk choklad och strö flingsalt över, som jag har för mig det ska vara i originalreceptet i Johanna Westmans julgodisbok, men Jonas tycker att de är godare utan, och eftersom jag gör dem för hans skull (och för systeryster) så får de vara som de är. Vackra.

Det är dock bäst att slå in dem i papper, plast eller folie, så att de inte klibbar ihop. Förvara dem gärna svalt, men helst inte i kylskåp.


(...och jo, jag får nog erkänna att jag tycker att de är hyfsat goda, jag med. Trots lakritsen...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar