torsdag 5 januari 2012

Citronglass med maräng och hallon (+restprodukter)

På nyårsafton serverade vi glassfyllda citroner till efterrätt. Lite retro - har en känsla av att sådant var mer vanligt på 70-talet, men det är fint och gott tycker jag.


Citronglass i citroner
4 stora citroner (gärna ekologiska förstås, annars får man skrubba dem!)
2 äggulor
1,5 dl florsocker
3 msk citronsaft
2 dl vispgrädde

Skär av toppen på citronerna och gröp ur dem med en vass kniv och en sked. Spar fruktköttet och saften. Skär i bottnarna, så att de blir plana. Det gör inget om det blir ett litet hål. Ställ dem på en liten bricka eller i en form.

Vispa ihop äggulor, florsocker och citronsaften i en skål. Vispa grädden hårt och blanda ner äggsmeten. Fyll citronerna med glass. Häll glassen som blir över i en liten skål och frys alltsammans minst 4 timmar.

Ta fram alltihop och låt mjukna i rumstemperatur 30-60 minuter. Skeda upp glassen som blev över och lägg den som en topp på citronerna.


Restprodukter: 2 äggvitor och en massa citronsaft och -kött. Vad göra med detta?

Jag valde att använda äggvitorna till varmvispade chokladmaränger, som jag smulade över glassen, tillsammans med varma hallon. Gott!

Av resterna av citronen gjorde jag snabb lemonad, där jag bara pressade ut all saft, rörde i socker och spädde med vatten. I med en massa is - klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar