fredag 8 juli 2011

Hugos 5-årstårta: dinosaurietårta

(Så här var jag på väg att inleda detta inlägg: "Jag är inte särskilt duktig på att göra figurtårtor, men..." Det är ungefär lika bra som att inleda ett tal med "Jag är ju ingen talare, men" och så pratar man i en kvart. Uttrycker man sig på sådant sätt ska man inte tala eller göra figurtårtor alls. Alltså. Ingen bra början. Därför börjar jag inlägget på ett helt annat sätt. Alldeles här nedanför.)

Förra helgen hade vi kalas för Hugo och han hade beställt en dinosaurietårta. Och jag gjorde en. Just den här sortens dinosaurie kallas tunggumpad hästosaurie. Så himla snygg. Så klart. Man är väl proffs?!



Som inspiration använde jag denna tårtbeskrivning, men jag började på ett alldeles för kort fat, så jag fick göra om designen för att passa underlaget. Därav den tunga gumpen.

Alldeles oavsett hur tårtan såg ut, så var den himla smarrig. Jag gjorde min bästa tårtbotten och fyllde med jordgubbssylt och en läcker citronkräm, som gjorde det hela riktigt fräscht i värmen. Grädden är färgad av blå och gul karamellfärg och dekorationerna består av nonstop, grön marsipan och röd tårtglasyr.
Citronkräm
5 äggulor
1 dl strösocker
rivet skal och saft av 1 citron
75 gram smör
______________

Vispa samman äggulor, socker och citron i en kastrull. Vispa rejält under tiden som såsen sjuder och tjocknar. Låt krämen svalna lite innan du rör i smöret. Sedan ska den kallna helt innan den används som tårtfyllning. (Receptet kommer från Sju sorters kakor, sjuttiotredje upplagan, sid. 167)

4 kommentarer:

  1. Men så fin!!! Vad duktig du är..i veckan ska jag baka en pirattårta...undrar hur detta kommer bli.
    Hoppas du njuter av sommaren..
    Kram

    SvaraRadera
  2. Kan intyga att den var god, hade ju förmånen att få smaka. Kram mor

    SvaraRadera