fredag 24 juli 2015

Jordgubbssylt och jordgubbssaft på samma bär

I tisdags eftermiddag plockade vi jordgubbar i regn på Hillsta gård utanför Västerljung i Sörmland. Där kan man också självplocka potatis och köpa en massa fina grönsaker i den lilla gårdsbutiken.

Sist vi plockade där var för två år sedan och då ösregnade det. Efter det frågade Victor ofta om vår sylt var gjord på "regnplockade jordgubbar". :) Nu fick vi påfyllnad med 13 liter nya, regnplockade bär. Det fanns gott om dem fortfarande, även om det var många bär som var övermogna också.

Fördelen med Hillstas jordgubbar är att de är obesprutade. Det växer fullt med höga tistlar mellan plantorna, så stövlar och långärmat är bra när man plockar. Tistlarna gör förstås att det blir lite bökigt, men därunder finns stoooora bär som smakar ljuvligt. :)

De flesta bären ligger nu i frysen och väntar på kulna vinterkvällar som behöver en doft av varm, nygjord jordgubbssylt. Men några av redan förädlats till sylt OCH saft. Jag har utgått från ett recept jag fick av Lena, men jag fick modifiera det lite, när jag upptäckte att jag inte hade rätt grejer hemma... Gott blev det ändå! Saften fick godkänt av hela familjen vid eftermiddagens strandbesök.

Jag fick ca 3,5 liter saft och tre burkar sylt av bara fyra liter jordgubbar. Sånt gillar jag!


Sylt och saft av samma jordgubbar

DAG 1
4 liter jordgubbar
2 liter kokt kallt vatten
30 gram citronsyra
_____________

Skiva bären och lägg i en stor bunke tillsammans med vatten och citronsyra. Rör om. Låt stå kallt i ett dygn. Rör om då och då.

DAG 2
socker
syltsocker
citronsyra (eller natriumbensoat)
_____________

Sila av bären i ca en timme. (Jag hade inte ro att vänta, så det blev lite mycket vätska kvar i min bärmassa...) Ställ vätskan åt sidan så länge och börja med sylten (eller gör tvärtom om du så tycker). Lägg de avrunna bären i en stor kastrull, tillsätt syltsocker i rekommenderad mängd enligt påsen. Här behövs en hushållsvåg! Jag brukar ta socker motsvarande ungefär hälften av bärens vikt. I det här fallet vägde bären ca 1,4 kg och jag tog 700 gram syltsocker. Låt koka på svag värme i 10-15 minuter. Skumma av och häll upp i rena, varma burkar. Förvaras kallt.

Medan sylten puttrar fixar du med saften. Mät upp lika mycket socker som saft. För mig blev det 2,5 liter avrunnen saft och således 2,5 liter socker. Blanda sockret och saften och rör tills sockret har lösts upp. Tillsätt citronsyra eller natriumbensoat enligt rekommenderad mängd på förpackningen. Jag valde citronsyra. Det blev 1 tesked som jag rörde ut i hett vatten innan jag blandade det med saften. När sockret har löst sig häller du upp saften i rena, varma flaskor. Förvaras kallt.

Både saften och sylten går förstås bra att frysa. Tänk på att inte hälla saft hela vägen upp om du tänker frysa den i en glasflaska. Vätskan behöver lite utrymme för att expandera. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar