onsdag 24 september 2014

Bryssel dag 2

På morgonen den andra dagen var eleverna och mina kollegor och jobbade i Parlamentarium, som är EU-parlamentets besökscentrum. Jag hade sovmorgon eftersom jag tjänstgjorde till långt in på småtimmarna kvällen innan.


Lagom till lunch anslöt jag till de andra. På vägen passerade jag genom Les Galeries Royales Saint-Hubert, en fantastiskt vacker galleria från 1837. Där finns min absoluta chokladfavorit, Neuhaus. :)


Till lunch blev det en lika god som vacker risotto, serverad på Tout Bon nära parlamentet. Tredje året i rad som vi äter lunch där! Så gott!


Efter lunch var det så dags för första besöket i parlamentsbyggnaden. Denna dag träffade vi två parlamentariker. Först ut var Marit Paulsen från Folkpartiet.


Hon berättade dels hur arbetet i parlamentet funkar och dels om sin egen uppväxt och bakgrunden till det politiska engagemanget. När hon berättade om sin uppväxt som krigsbarn och hennes förhållande till mat (läs: hunger) lyssnade alla uppmärksamt. Hon är 70+, men tycker fortfarande att jobbet är "skitkul". Det tyckte jag kändes hoppfullt! 


Nästa parlamentariker var en nybakad sådan - Fredrick Federley från Centerpartiet. Han berättade ingående om hur en typisk arbetsdag kan se ut, om hur långa dagarna kan vara och om hur många olika delar arbetet som parlamentariker faktiskt innehåller. Han var engagerad och "hungrig" kändes det som. Det vore roligt att kunna besöka honom om ett år igen, när han blivit riktigt varm i kläderna. Extra roligt tyckte våra elever det var, eftersom en av lärarna i vår grupp växt upp och gått i skola tillsammans med Fredrick. De blev väldigt fnittriga när de insåg att Fredrick och min kollega känner varandra ganska bra. (De trodde nog inte ens att han skulle känna igen henne över huvud taget, men där tog de fel!)


Vi fick också besöka en av parlamentets båda plenisalar. Den andra (den "riktiga") finns i Strasbourg. De senaste åren har plenisalen varit avstängd pga ombyggnation, så det var roligt att årets elever fick möjlighet att se hur det ser ut där inne, med alla tolkbås i fonden.

På väg tillbaka mot hotellet tog vi en paus vid Grand Place. Eleverna fick veta lite historik om torget, bland annat berättade vi om huset med svanen, där Marx och Engels ska ha suttit och skrivit på "Das Kapital" i mitten av 1800-talet. Givetvis blev det tid för en smarrig belgisk våffla också. Några elever tyckte att det var fantastiskt gott, medan andra sa "aldrig mer". I och för sig kan man säga så efter att ha ätit en, även om man gillade den, eftersom man blir så proppmätt av den. :)



Vi passerade också Bryssels (eller kanske hela Belgiens) favoritpojke - Manneken Pis. Dagen till ära hade han en kimono på sig. Det är första gången jag ser honom i kostym, tror jag, men han har över 800 dräkter i ett alldeles eget museum.

Gemensam middag intogs denna gång på Food Factory, precis i närheten av vårt hotell. De har ett stort utbud av både belgiska specialiteter och "vanlig" hyfsat snabb mat. Jag var inte alls sugen på musslor denna gång - första gången i Bryssel utan att äta musslor - utan valde en klassisk burgare istället. Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar