söndag 10 februari 2013

Murarkaka

För att fira att innerväggarna i källarplanet är under uppmurning har jag bakat en kaka.


Eller bakat...rört ihop den har jag gjort. Chokladtryffeln hade nästan samma konsistens som murbruk och så fick kakan heta Murarkaka. Det är en variant på Mia Öhrns Nougatchokladtårta från boken Fler kladdkakor, men jag har minskat mängden mandelmassa, lagt till nötter och bytt ut lite mörk choklad till mjölkchoklad. Gjort min egen, alltså.

 
Murarkaka

200-250 g mandelmassa
200 g mörk choklad
50 g mjölkchoklad
250 g nougat
2,5 dl vispgrädde
100 g jordnötter

+ kakao
____________

Klä insidan av en springform, ca 22 cm i diameter, med plastfolie. Grovriv mandelmassan och tryck ut den i ett tunt lager i botten av formen. Blöt fingrarna med lite vatten så fastnar inte mandelmassan på händerna.

Dela chokladen och nougaten i mindre bitar och lägg ner dessa i en kastrull tillsammans med grädden. Värm på låg värme tills allt har smält och rör ihop det till en jämn massa.

Hacka jordnötterna grovt eller fint - det beror på hur stora bitar du vill ha i kakan. Rör ner nötterna i chokladmassan och häll smeten i formen. Låt den svalna i rumstemperatur och ställ den sedan i kylskåp att stelna i minst 5 timmar, men gärna över natt.

Lossa tårtan från formen och dekorera den med kakao. Lägg ett tårtpapper på kakan, pudra med kakao och lyft försiktigt bort pappret. 


Den har lång hållbarhet, så länge den förvaras svalt. Men lång hållbarhet betyder inte nödvändigtvis att den räcker länge... :)


Jag ville göra kakan lite mindre och högre denna gång, så jag använde en mindre tårtring (ca 18 cm i diameter) utan botten. För att det skulle bli lätt att ta bort ringen och lyfta kakan på plats klämde jag fast plastfolie i botten på en springform och ställde ner tårtringen i formen. Jag la aluminiumfolie på utsidan så att ringen skulle stå still. Sedan tog jag en lång plastremsa (i OH-tjocklek) som jag satte längs insidan på tårtringen. En liten tejpbit höll den på plats. Sedan tryckte jag ut mandelmassan och gjorde resten av kakan som ovan.


När tårtan stelnat var det bara att lyfta av tårtringen, dra bort plastremsan och släta till kanten med en värmd palett. Detta har jag lärt mig på olika chokladkurser och av en bagarvän. Det är ett enkelt sätt att få bort tårtringar och få en fin kant när man gör tryffeltårtor eller moussetårtor. Fördelen med plastremsan är också att om man snurrar den ett par varv blir den så stadig att man kan fylla på med t.ex. mousse ända upp till kanten på plasten även om den är högre än själva tårtringen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar