onsdag 29 februari 2012

En kopp varm choklad

När jag var liten ville jag nästan alltid ha varm choklad till frukost. Så gott att doppa smörgåsen i! Jag tycker fortfarande att det är himla gott, men nu dricker jag det inte alls lika ofta. En variant som är vansinnigt god är en med riktig choklad i. Precis sånt som behövs till sportlovslediga långfrukostar.


Jag har egentligen inga fasta mängder av de olika ingredienserna, utan det blir lite som det blir. Och det går förstås att använda vilken choklad man vill. Ungefär så här gjorde jag för att få till denna kopp:

En kopp varm choklad
ca 2 dl mjölk
ca 0,5 dl vispgrädde
ca 1/4 vaniljstång
ca 0,5 msk honung
ca 40 gram choklad (mjölkchoklad blev det)
vispad grädde och en chokladbit till dekoration

Blanda mjölk, grädde, urskrapad vaniljstång och honung i en kastrull och låt koka upp. Ta ur själva vaniljstången. Bryt chokladen i bitar och lägg dem i en kopp. Vispa mjölken lite skummig och häll den över chokladen. Rör om tills chokladen har smält. Lägg i en klick vispad grädde och riv över lite choklad. Klart!


Den gör sig också riktigt bra i en termos på vinterutflykten - kanske med en skvätt mörk rom i, om man utflyktar utan barn och bil... :-)  

Frukostvarianten av den blir mitt bidrag till februari månads sötsak hos Söta saker, eftersom temat är just frukost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar