söndag 24 januari 2010

Lärare blir student (10 years later)

Sjukstugestatus: Hugo frisk. Väldigt! Hostar lite bara. Victor sjuk. Ganska. Hostar och snorar mycket. Men det var inte det jag tänkte skriva om...

På fredag börjar min distanskurs. Jag ska skriva C-uppsats i historia, närmare bestämt historiedidaktik - "förmedling av historia" som det står i böckerna. Jag har förmedlat historia i snart tio år, men jag har ingen aning vad jag ska skriva om. Det står helt still! Det enda jag vet är att det ska handla om historia och undervisning, typ hur bra det är att använda filmer i historieundervisningen eller hur kvinnorna syns i historieböckerna eller något liknande. Jag hoppas att kursledaren har förslag.

Varför ska jag då göra detta?

A. Kort version: Jag gjorde inte färdigt min uppsats när jag pluggade sist. Jag måste ha en godkänd C-uppsats för att kunna få ut mitt examensbevis.

B. Lååång version: Hösten -99 började jag skriva C-uppsats i Uppsala. "Adelns lyxkonsumtion under 1600-talet, i form av kyrkobyggen" var ämnesområdet. Fantastisk intressant! NEJ! Samtidigt engagerade jag mig i Västgöta Nation och började jobba i köket och puben där. Mycket roligare att svänga ihop en "Nossebro nachos" i pubköket eller att ugnssteka 17 gäss inför gåsbalen. JA! Så det bidde ingen uppsats. Den sista lilla biten som behövdes för att ta ut min lärarexamen. Själva lärardelen var dock helt klar - praktik och examensarbete och alltihop. Sedan bodde jag i England och sedan började jag ju jobba. Hade varken tid eller lust att skriva uppsats, tyckte jag. Och helt plötsligt har det gått tio år.

Det börjar pratas om lärarauktorisation, där enbart lärare med full examen får sätta betyg. Vill jag byta arbetsplats någon gång måste jag ha mitt examensbevis. Officiellt är jag nämligen obehörig, eftersom uppsatsen inte är gjord, och obehöriga äga ej tillträde.

Eftersom jag är mammaledig, tänkte jag passa på att skriva uppsats under våren. Gud, vad bra! Men lärarutbildningen har gjorts om sedan jag gick, så jag behöver läsa in en massa annat också för att göra om min utbildning så att jag kan ta examen i den nya utbildn...aaaah!!

Jag ska således plugga i höst också. Häpp!

Så här ska jävlarimej skrivas uppsats. Och ärligt talat struntar jag fullkomligt i om ämnet är intressant eller inte och inte bryr jag mig om om det blir särskilt bra heller, men en godkänd uppsats ska jag hosta ur mig. Så det så! Klart. Slut.

PS Finns det någon som alltid funderat på något som har något att göra med undervisningen av/i hysteria, förlåt historia, så tar jag tacksamt emot uppsatsämnesförslag. Omgående. Tack!

1 kommentar:

  1. Kul! Blir den riktigt intressant kan du ju alltid publicera och sälja dyrt och bli rik, och sà behöver du den inte iallafall :-)

    SvaraRadera