fredag 29 januari 2010

Choklad

Choklad.

Ensam i köket. Tom arbetsbänk.

Plockar fram pralinformen, chokladen, termometern och annat som behövs.

Tid.

Tid är det som behövs allra mest när man ska gjuta sina egna praliner. Och att man får vara ensam.

Det luktar så gott när chokladen värms och jag gör iordning fyllningen. Hela rostade hasselnötter och nougat ska det vara i den här gången. Pralinskalen är klara och jag fyller dem med nougat och nötter. På med lite mer choklad som botten. Stelna en stund. Knacka ur dem ur formen. Klart!

Så ljuvligt gott det är att äta sina egna chokladpraliner. Synd bara att det blir så sällan.

Drömmar.

Just idag är det hallucinatoriska chokladdrömmar. Inte har jag gjort några praliner nu. Senast jag gjöt mina egna låg Victor i magen. Men snart så...


...ser det kanske ut så här igen. Det är ju inte långt kvar till Alla hjärtans dag...


Förresten börjar min kurs idag. Ska "träffa" de andra via Adobe Connect. Det kan ju bli ett äventyr i sig. Wish me luck!

1 kommentar: