onsdag 2 mars 2011

Husmanskost

Så här mitt i vardagen har jag tröttnat på vår mat. Det är falukorv i ugn, fiskpinnar, köttfärssås, korv stroganoff, pannkakor, pasta med ostsås, ugnsbakad fisk, lasagne, chili con carne, pannkakor, stekt falukorv, blodpudding, tacos, panerad fisk, pannkakor, pannkakor, pannkakor... SÅÅÅÅ tråkigt! Men det är väl så det blir när man är dålig på att planera middagsmaten och råkar fråga barnen (läs: Hugo) vad de vill ha till middag. Periodvis har vi varit duktiga och gjort veckoplaneringar och så där, men vi förfaller alltid tillbaka i vimsig kortsiktighet. Nu är jag dock igång igen! Kanske inte veckoplanering, men i alla fall dagen-före-planering. Det som är det viktigaste är att jag provar lite nya recept och nya varianter på lättlagad vardagsmat. Just för tillfället har jag kört fast i kokboken "Hela Sveriges husman" som gavs ut av ICA för ett par år sedan. Den är fylld med privata recept från alla delar av Sverige. Vi har gjort smarrig köttfärssås med bl.a. kikärtor i och för länge sedan hittade vi en farlig kvällsrätt - varmt knäckebröd med rödlök, ansjovis och västerbottenost. Låter jättemärkligt, men är ruskigt gott om man är saltsugen. Igår fick vi fiskkakor med spenatcreme och idag blev det raggmunk i långpanna (lite som fläskpannkaka, fast med raggmunkssmet). Riktigt goda rätter! Fiskkakorna skulle väl se ut som knubbiga pannbiffar, men liknade mer rårakor i formen... Tur att utseendet inte alltid påverkar smaken! Båda rätterna kommer definitivt att serveras igen. Nu ska jag bläddra lite i boken och se vad jag ska ta upp ur frysen inför imorgon...

1 kommentar:

  1. Pleeeeeeeeeeease posta dina veckomenyer!!!!!
    /fantasilös med tidspress

    SvaraRadera