måndag 10 maj 2010

Less!

Nu är jag less på dagis! (Ja, jag vet att det heter förskola, men det här plejset är i allra högsta grad ett dagis.) Hugos bästa fröken är långtidssjuk och får inget stöd av sina avdelningskollegor när hon då och då orkar jobba. Vilket förstås innebär att hon inte orkar arbeta särskilt länge. En av fröknarna berättade för mig att hon hade haft ett lönesamtal som "minsann inte var så roligt". Ska jag verkligen veta det? (Det är bara en i raden av saker-olämpliga-att-berätta-för-en-förälder som jag har fått veta. Vet inte om hon tror att vi är polare eftersom jag också jobbar inom skolan...) Men jag skiter faktiskt högaktligen i hennes lönesamtal, för jag förstår varför det inte var så roligt. Gör ditt jobb, så blir lönesamtalen roligare. (Samma fröken har jag (m.fl.) haft samtal med rektorn om. Ville hon ge mig dåligt samvete för det, så misslyckades hon.) En annan av fröknarna förklarade för mig att när fröken nr 1 (som är förskollärare) är borta så kan de andra två i princip inte göra sitt jobb... Hon sa det inte rakt ut men det var innebörden. Visst blir det jobbigt när en ordinarie personal är borta, men det har hela tiden varit tre personal på avdelningen ändå. De har båda jobbat inom förskolan i 10-15 år. Måste de ha en förskollärare för att kunna ha pedagogisk verksamhet med barnen? Löjligt! Fegt! I morse när jag lämnade Hugo tog en "långtidsvikarie" emot. Han var ledsen och hängde fast vid mitt ben, så att jag till slut fick dra loss honom. Istället för att ta upp honom i famnen, satte sig fröken vikarie på huk bredvid och frågade honom varför han var så ledsen. DHUH!?! Sedan när jag skulle vinka i fönstret stod han där själv och grät medan fröken vikarie stod bakom. (Får man kalla en vikariefröken för pucko, eller är det bara jag som har missat någon mycket viktig frigörelsefas som snart 4-åriga ledsna pojkar måste lära sig att hantera på förskolan?) KRAMA MIN SON NÄR HAN ÄR LEDSEN!!! KRAMAS FÖR FAN! Det kan man väl ändå säga att jag betalar för, eller? Finns det nåt tillägg som man kan beställa, så att ledsenkramningar ingår? Om det inte vore för att jag skriver uppsats och behöver skriva på all den tid som Victor dagsover, så skulle Hugo ha sommarlov från och med imorgon. Ny förskola på gång till hösten. Förmodligen. Förhoppningsvis. Troligtvis. Nu ska jag och Victor alldeles strax gå och hämta storebror. OCH SEDAN SKA VI KRAMAS! Hela eftermiddagen. Och äta smarrig mango. Och glass. Å sulle Hugo be om'et så sulle han just ida sääkert få äta e hel choklakaka å tjuge bullar mä, så dä så! (Bara så ni vet hur jag låter just nu.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar