tisdag 18 augusti 2015

Krusbärsmarmelad


Vi har en stackars bortglömd krusbärsbuske, som mot alla odds gav 1,5 liter finfina bär i år. De blev till en jättegod marmelad, som är perfekt till ostbrickan.

Innan jag började marmeladtillverkningen rensade jag bären. Jag tog helt sonika en sax och så klippte jag av fnaset och skaftet. Snabbt och smidigt.

Krusbärsmarmelad

1,5 kg krusbär
350 gram vatten
saften av 2 ekologiska citroner
900 gram socker
1vaniljstång (eller två)
_____________

Blanda bär, vatten och citronsaft i en kastrull. Koka på svag värme ca 10 minuter eller tills bären börjar spricka. Tillsätt socker och lägg i en hel vaniljstång, som får koka med. Koka i ca 10-15 minuter. Plocka upp vaniljstången. Häll upp i varma rengjorda burkar och skruva på locket direkt. Förvaras kallt.

(Vaniljstången kan du spola av i kallt vatten och sedan går den att använda igen. Jag förvarar alltid vaniljstänger i en burk med ett par centimeter ren sprit i botten, så håller de sig mjuka och smakrika. Efter ett marmeladkok sköljer av av vaniljstången och stoppar tillbaka den i burken direkt.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar