lördag 21 december 2013

Vaniljkola

Sedan många år tillbaka brukar jag packa ner mina formar och prylar och bege mig till svärmor för en dags gemensam julgodistillverkning. Favoritrecepten är gjorda av härliga Johanna Westman, som jag haft glädjen att besöka föreläsningar med och träffa några gånger. Hon är lika go som sina recept! :)

Denna vaniljkola brukar vi inte göra varje år - vi har nog bara gjort den ett par gånger - men i år blev den riktigt bra. Lagom seg och fylld till bredden av härlig vanilj. Äkta vanilj. En hel stång. (Prickarna syns om man klickar på bilden och förstorar den.)


Jag förvarar alltid mina vaniljstänger i en glasburk med någon centimeter vit okryddad sprit i botten. Då håller sig stängerna mjuka och smakrika och är lätta att arbeta med. Stängerna tar inte smak av spriten, men vill man går det förstås att skölja av stången lite snabbt innan användning.

Vaniljkola

Till en form 20x20 cm behöver du:

2 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
3 dl socker
100 gram smör
1 vaniljstång

Täck formen med bakplåtspapper, även kanterna. (Smöra gärna formen lite lätt, så håller pappret sig på plats.)

Blanda allt utom vaniljstången i en tjockbottnad kastrull. Skär vaniljstången på längden, skrapa ur fröna och blanda ner både frön och stången. Låt blandningen koka upp och sjud sedan på svag värme tills termometern visar 120 grader (upp till 122 brukar gå bra - beror på hur seg/hård man gillar sin kola).

Häll kolasmeten i formen, låt den svalna i rumstemperatur innan du ställer den i kylskåpet för att stelna, gärna över natt.

Lyft över pappret på en skärbräda, skär kolan i lagom bitar, slå in dem i något fint papper - folie eller bakplåtspapper. Förvaras svalt.


När jag skar kolan var det ganska varmt i köket och den ville bara klibba ihop innan jag hann slå in bitarna i papper, så jag skar en "längd" i taget, lyfte över den på en skärbräda och ställde in formen i kylskåpet igen medan jag slog in bitarna. Sedan fram med formen och samma procedur igen. Då blev det lätt att skära och få till fina bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar