tisdag 14 augusti 2012

Köpenhamn och Tivoli

Onsdag till fredag förra veckan var vi i Köpenhamn på minisemester. Vi åkte tåg dit och hade riktigt kul under tiden. Ritgrejer och klistermärken sysselsatte killarna en stund, sedan fick Hugo spela på pappas telefon, medan Victor myste med nallarna och åt vindruvor. Väl framme i Köpenhamn gick vi raka vägen till Scandic Copenhagen, checkade in, tvättade av oss resdammet och åt middag i hotellets restaurang. Supercool inredning, en av de bästa burgarna Jonas någonsin ätit, ljuvlig caesarsallad och smarrig barnbuffé bjöds vi på.

På torsdagen var vi på Tivoli. Från öppning till stängning. 12 timmar. Häpp!

Vi åkte det mesta av det som killarna fick åka. Flygplan, båtar, pariserhjul, bilar, karuseller, bergochdalbanor... Allt var riktigt kul! Till och med fiskarna i den lilla sjön. :)

Victor fastnade för "Den flyvende koffert", som är Tivolis motsvarighet till Sagoslottet på Liseberg, fast med enbart H.C. Andersens sagor. Tummelisa, Lilla sjöjungfun, Den ståndaktige tennsoldaten, Flickan med svavelstickorna och Prinsessan på ärten var några av sagorna som fanns med.

Åtta gånger åkte vi den. Eh...japp.

Vi åt middag på en restaurang som kallades Pirateriet. Den låg ombord ett sjörövarskepp och vid landgången fanns enorma havsvarelser som barnen lekte på och i. Ombord fanns piratkläder och vapen att låna och på menyn fanns saker som "skelettet i skåpet" och "vingskjuten sjöpapegoja" och till stripsen kunde man få "piratblod" om man ville. Det var riktigt gott med revbensspjäll och kycklingfilé, kryddade med karibisk touch.

Ibland hamnade vi förstås i en svacka, rent orkesmässigt. Att stå i långa långa köer till coola bergbanor kan vara lite tröttsamt ibland, men då får man hitta på sätt att roa sig under tiden...

Barnen var helnöjda när vi sakta rörde oss hemåt vid 23-tiden, efter att ha avslutat Tivoli-besöket med mörkerlek i en mysig lekpark. Jag tror vi somnade på stört allihop när vi väl var tillbaka på hotellet. Tur att det var sköna sängar!

På torsdagen sov vi länge länge och åt smarrig frukost, med saker som pannkakor och wienerbröd på faten. :) Vi checkade ut sent och tog sedan en promenad längs Ströget med den stora Lego-butiken som mål. Pojkarna valde var sin "legoask" i lagom storlek att tas med på tåget hem och sedan var det dags för hemfärd.

Strax efter klockan 23 i fredags var vi hemma igen, efter ett par dagar som kändes som en vecka. Härliga Köpenhamn! Det är enkelt och roligt att vara där och det var enkelt och roligt att åka tåg dit och hem. Hugo har redan bestämt att vi ska åka dit nästa sommar också. Ett betyg så gott som något!