lördag 30 juni 2012

Minitårta: Citronmarängpaj till Leif

Idag har Leif namnsdag. Nästan alla män nära mig verkar heta Leif. Min pappa och min svärfar har det som tilltalsnamn båda två, min man, min äldste systerson och min äldste son heter det i andranamn, båda mina fastrar gifte sig med varsin Leif, mamma har en morbror som heter Leif... Ja, som sagt. De är en hel hög!

Jag har bjudit tre Leifar på citronmarängpaj med jordgubbar idag. Riktigt frisk och god smak!


Förra månaden blev det ingen "månadens sötsak" från mig, men nu så, i de sista skälvande minutrarna av juni, kommer mitt bidrag till Månadens sötsak - friskt, och det blir förstås nämnda paj. I och med det är jag också med och tävlar om en rabattkod hos Groupon.


Citronmarängpaj

Mördeg
100 gram kallt smör
2,5 dl vetemjöl
0,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula

Fyllning
2 ägg
0,5 dl pressad citronsaft + finrivet skal från 1 citron
0,25 dl vetemjöl
0,25 dl vispgrädde

Maräng
1 äggvita
0,5 dl socker


Dela smöret till mördegen i mindre bitar och nyp ihop med mjöl, socker och vaniljsocker (eller kör i matberedare), tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg. Vira in i plastfolie och låt den vila i kylskåpet ca 30 min. Kavla sedan ut den mellan två bitar plastfolie till en ca 5 mm tjock platta. Dra bort ena foliebiten och "vänd i" skalet i en liten form med löstagbar kant (11-12 cm i diameter). Ta bort den andra foliebiten och tryck ner skalet. Låt det hänga lite över kanterna och nyp bort överflödet. Nagga och förgrädda mitt i ugnen, 200 grader, i  knappa 10 minuter.

Vispa under tiden äggen till fyllningen lite lätt och rör i övriga ingredienser. Häll smeten i det förgräddade skalet och grädda ytterligare 10-12 minuter, tills fyllningen har stannat.

Vispa så ihop marängen, genom att först vispa äggvitan till fast skum och sedan tillsätta sockret lite i taget under fortsatt vispning. Vispa gärna länge! Desto bättre blir marängen.

Bred snabbt marängen över den varma fyllningen och ställ tillbaka högt upp i ugnen i ca 3-5 minuter, tills marängen fått fin färg.

Klart! Pajen går utmärkt att äta ganska omgående, men är godast kall. Så smarrig!


Jo, just det - förmodligen blir det över av både mördeg, fyllning och maräng om du har en sån liten form som jag använde. Gör ett par minipajer i små portionsskålar också, vettja! Eller använd en något större form, för all del. Men det är för lite för en normalstor 24 cm-form... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar