måndag 7 februari 2011

Trollbindande terracotta



Äntligen har jag varit på Östasiatiska museet och sett utställningen med terracotta-soldaterna. Jag blev helt trollbunden! Det är tio soldater från Chin Shi Huangdis gravkomplex - den mest kända terracottaarmén. De är så stora (nästan 2 meter) och ståtliga! Så stolta i ansiktena på nåt sätt...


Det fanns dessutom ett rum med andra terracottasoldater, som var jättemånga och jättesmå. Ursprungligen hade de kläder i tyg och armar av trä, men sånt förmultnar ju, så nu är de alldeles nakna. Så fascinerande med alla detaljer om gravskicken i äldre Kina!


Historieläraren Jennie skulle förstås vilja se hela arméerna på plats i Kina, men i väntan på det (en väntan som kan bli evig...) nöjer jag mig med detta smakprov.
Det är bara två veckor kvar på utställningen, men har ni möjlighet tycker jag definitivt att ni ska besöka den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar