lördag 9 oktober 2010

Handen på hjärtat...

Häromdagen fick jag - apropå bygget - frågan vem det är som bestämmer hur det ska se ut här hemma. Mitt spontana svar var att när det gäller inredning och utseendet på huset och i trädgården har jag nog det sista ordet, men när det gäller material och byggmetoder har jag inget att säga till om. Jag har funderat lite på det där - är det verkligen så? Det är så lätt att skylla på att maken är snickare. Han vet ju hur det ska vara, så det är ingen idé att jag försöker komma med några förslag. Han har redan bestämt hur det ska göras och vilka material som ska användas, så det är ingen idé att jag försöker sätta mig in i hur det där fungerar... Och vips så har jag lagt över allt ansvar på honom utan att behöva bry mig. Det där "inget att säga till om" stämmer alltså egentligen inte. Jag tror dessutom att han skulle tycka att det vore ganska skönt om jag var mer insatt och kunde agera bollplank ibland. Däremot tror jag faktiskt att jag hade rätt när det gäller inredning och sånt. Maken har förvisso vetorätt och stora förändringar diskuterar vi förstås igenom, men i slutändan blir det oftast som jag har tänkt. Traditionellt kvinnligt/manligt skulle man kunna säga: mannen ansvarar för det hårda, kvinnan för det mjuka. Hur fungerar det hemma hos er?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar